Przejdź do treści
Stacja paliw na lotnisku (fot. avweb.com)
Źródło artykułu

FAA: Brak zauważalnych postępów w zatwierdzaniu G100UL Avgas

Pomimo obietnicy wydania w maju pełnego STC dla G100UL avgas, FAA nadal tego nie zrobiła i odmówiła odpowiedzi na pytania dotyczące tego, kiedy proces zatwierdzania zostanie zakończony.

General Aviation Modifications Inc. zakończyło prace testowe nad G100UL i przedłożyło pakiet testowy STC na początku tego roku. Przypomnijmy, że zeszłego lata podczas AirVenture zatwierdzono ograniczoną liczbę silników do G100UL. Pakiet testowy przedłożony w lutym rozszerzy liczbę silników z Listy Zatwierdzonych Modeli na praktycznie wszystkie jednostki napędowe we flocie GA.

Po złożeniu rozszerzonego wniosku STC, FAA zleciła przeprowadzenie przez Technical Advisory Board przeglądu prac certyfikacyjnych wykonanych przez Biuro Certyfikacji Samolotów Wichita. Raport TAB nie został opublikowany przez FAA, ale George Braly z GAMI powiedział, że wydaje się nie wzywać do dodatkowych testów, ale prosi GAMI o dostarczenie tak zwanych dokumentów problemowych, testowania wytrzymałości silnika, kompatybilności materiałów i stosowanie niezależnej specyfikacji paliwa nieuznawanej przez ASTM. Braly powiedział, że z wyjątkiem niezależnej specyfikacji paliwa, wszystkie te obszary zostały dogłębnie omówione podczas programu STC w ramach metod testowych zatwierdzonych przez FAA.

Dodał, że TAB zalecił również, aby projekt GAMI zawierał "wnioski wyciągnięte" z przerwanej przez FAA inicjatywy Piston Aviation Fuels Initiative, która zakończyła się w 2018 r. po stwierdzeniu, że dwa zbadane przez nią paliwa – jedno od Swift Fuels, a drugie od Shell – nie nadawały się jako zamienniki dla 100LL. Od tego czasu Shell przerwał prace publiczne nad paliwem zastępczym, a Swift odszedł z PAFI. Ustalenia PAFI, choć poparte funduszami rządowymi, nie zostały upublicznione, a zatem nie były dostępne dla GAMI podczas testów paliwowych.

GAMI rozpoczęło pracę nad G100UL w 2009 r. Agencja zaprosiła GAMI do przyłączenia się do programu PAFI, ale firma odmówiła, ponieważ program nie zezwalał na zmiany mieszanek paliwowych, aby sprostać testom podczas programu oraz ponieważ FAA odmówiła uznania prac testowych GAMI, które wykonała w ciągu czterech lat przed założeniem PAFI.

FAA zapytana o zalecenie TAB dotyczące wydania dokumentów dotyczących już wykonanych testów zatwierdzonych odmówiła podania jakichkolwiek szczegółów.

"Nie komentujemy trwających projektów certyfikacyjnych. FAA zatwierdziła paliwo bezołowiowe do stosowania w niektórych samolotach. Agencja kontynuuje współpracę z przemysłem lotnictwa ogólnego i dostawcami paliw w celu opracowania i przetestowania dodatkowych opcji paliwa bezołowiowego" – powiedział rzecznik FAA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony