Przejdź do treści
Źródło artykułu

Europejski Plan Bezpieczeństwa Lotniczego (EPAS) 2026

EASA opublikowała 15. edycję Europejskiego Planu Bezpieczeństwa Lotniczego (EPAS), która określa strategiczne priorytety wspólne dla EASA i państw członkowskich, główne zagrożenia bezpieczeństwa wpływające na europejski system bezpieczeństwa lotniczego oraz niezbędne działania służące ich ograniczeniu.

Agencja obecnie prowadzi kompleksowy przegląd podejścia do EPAS. Ponieważ obowiązujący trzyletni cykl obejmuje lata 2023–2025, został on wydłużony o dodatkowy rok, do czasu zakończenia tego przeglądu.

W rezultacie Tom I EPAS „Priorytety strategiczne” 2023–2025 został przedłużony do końca 2026 r. i uzupełniony aneksem wprowadzającym trzy nowe priorytety strategiczne. Są to:

  • „Technologie big data wspierające zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa lotniczego w UE”,
  • „Uproszczenie przepisów”,
  • „Wdrożenie ram SES 2+”.

Zaktualizowano również niektóre z dotychczasowych priorytetów.

Tom II „Działania EPAS” przedstawia plan działań mających na celu ograniczenie głównych zagrożeń bezpieczeństwa zidentyfikowanych w Tomie III i obejmuje działania zaplanowane na rok 2026 i lata kolejne. Po zakończeniu 31 działań w 2025 r., edycja EPAS 2026 Tomu II zawiera 129 działań, z czego 15 jest nowych.

Tom III „Portfel zagrożeń bezpieczeństwa” przedstawia przegląd problemów bezpieczeństwa wpływających na europejski system lotniczy. Tom III został poddany przeglądowi i aktualizacji w ramach procesu Zarządzania Ryzykiem Bezpieczeństwa (SRM) i obejmuje dwa nowe zagadnienia bezpieczeństwa. Są to:

  • „Pożary w locie w niedostępnych obszarach”,
  • „Paliwa syntetyczne do silników turbinowych statków powietrznych (SATF) niespełniające specyfikacji w operacjach”.

Więcej informacji można znaleźć, zapoznając się z EPAS 2026 w sekcji Publikacje ogólne na stronie internetowej EASA.

Czytaj pełny tekst European Plan for Aviation Safety (EPAS) 2026

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony