Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dziewiczy lot Airbusa A321XLR

15 czerwca 2022 r. – pierwszy egzemplarz Airbusa A321XLR (Extra Long Range) z powodzeniem wykonał pierwszy lot. Samolot o numerze MSN 11000 wystartował z lotniska Hamburg-Finkenwerder ok. godz. 11 do lotu testowego, który trwał około 4 godzin i 45 minut. W jego załodze znaleźli się piloci doświadczalni Thierry Diez i Gabriel Diaz de Villegas Giron, a także inżynierowie od testów: Frank Hohmeister, Philippe Pupin i Mehdi Zeddoun. Podczas lotu sprawdzili oni działanie układów sterowania lotem, silników i głównych systemów samolotu, w tym poprawność zachowania maszyny przy dużej i małej prędkości.

Philippe Mhun, wiceprezes Airbusa odpowiedzialny za programy i usługi lotnicze, powiedział: „Osiągnęliśmy kolejny etap w rozwoju rodziny A320. Dzięki unikalnej kabinie Airspace linie lotnicze, będące naszymi klientami, będą mogły zaoferować pasażerom wyższy komfort podróży samolotem wąskokadłubowym na długich dystansach. A321XLR pozwoli uruchomić nowe połączenia, przy bezkonkurencyjnych kosztach i z wyjątkową wydajnością środowiskową”. Wejście nowego modelu samolotu do eksploatacji planowane jest na początek 2024 roku.

A321XLR to kolejny wariant maszyny z rodziny wąskokadłubowców A320neo. Spełnia oczekiwania rynku w zakresie zwiększonego zasięgu i ładowności, przez co stanowi dla przewoźników lotniczych większą wartość – umożliwia oferowanie rentownych połączeń na trasach dłuższych niż jest w stanie pokonać jakikolwiek inny porównywalny model samolotu. A321XLR ma mieć zasięg do 4700 nm (8700 km), przy o 30% niższym zużyciu paliwa w przeliczeniu na miejsce pasażerskie (w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji), a także przy mniejszej emisji tlenku azotu i hałasu.

Na koniec maja 2022 r. ponad 130 klientów z całego świata zamówiło ponad 8000 samolotów z rodziny A320neo. Kontrakty z ponad 20 klientami na A321XLR przewidują dostawę ponad 500 maszyn tego typu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony