Przejdź do treści
FMS w samolocie komunikacyjnym, fot. kadr youtube
Źródło artykułu

CPDLC również dla lotnictwa biznesowego i GA

Amerykańskie Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (NBAA) poinformowało, że Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) przyjęła do realizacji plan umożliwiający operatorom odrzutowców biznesowych (oraz innych GA) dołączenie do łącza komunikacji danych kontroler-pilot (CPDLC). Informacja nadeszła zaledwie miesiąc po tym, jak NBAA wraz ze Stowarzyszeniem Producentów Lotnictwa Ogólnego (GAMA) zwróciły się do FAA o podjęcie działań w tej sprawie z korzyścią dla wszystkich odpowiednio wyposażonych samolotów lotnictwa ogólnego.

CPDLC umożliwia statkom powietrznym cyfrową komunikację, a także wymianę informacji i danych z kontrolą ruchu lotniczego bez potrzeby używania komunikacji głosowej. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez NBAA, „FAA w dalszym ciągu współpracuje z branżą, aby otworzyć możliwości udziału lotnictwa biznesowego i ogólnego w środowisku CPDLC”.

NBAA stwierdziło, że w miarę wdrażania CPDLC w całym amerykańskim krajowym systemie przestrzeni powietrznej ewoluują wymagania dotyczące wydajności awioniki wymagane do udziału w tym systemie. Według analiz przeprowadzonych przez Agencję, pełna implementacja CPDLC pozwoliłaby na bardziej efektywną komunikację, co w przyszłości mogłoby spowodować zmniejszenie zajętości częstotliwości radiowej nawet o 75 proc, a to z kolei może przełożyć się na zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu. Zgodnie z ustaleniami FAA, docelowy termin zakończenia tego etapu to maj 2025 r.

CPDLC

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony