Przejdź do treści
Źródło artykułu

Boom Supersonic przyspiesza rozwój samolotów Overture i silników Symphony

Podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Farnborough w Wielkiej Brytanii, firma Boom Supersonic ogłosiła najważniejsze kamienie milowe w programie samolotu pasażerskiego Overture i opracowaniu silników Symphony.

Spółka zaprezentowała nowej generacji kokpit dla Overture, który jest pochodną lat doświadczeń w zakresie bezpieczeństwa lotniczego i jest wynikiem obszernych informacji zwrotnych od pilotów linii lotniczych, biznesowych i wojskowych.

Firma Boom wykazała także szybki postęp w pracach nad silnikiem Symphony, którego pierwszy pełnowymiarowy rdzeń ma zostać uruchomiony w ciągu 18 miesięcy. Ponadto, ujawniła plan produkcyjny dla Symphony, rozszerzając współpracę ze StandardAero o montaż i testowanie silników w zakładzie w San Antonio w Teksasie.

„Pasażerowie i linie lotnicze są głodni lotów naddźwiękowych” – powiedział Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom Supersonic. „Po udanym locie testowym XB-1 przyspieszamy. Overture posiada zupełnie nową kabinę pilota, obejmującą rozwiązania zastosowane w wyniku uwag pilotów, dzięki czemu wrażenia z lotu są zarówno innowacyjne, jak i natychmiast znane”.

Firma Boom w dalszym ciągu współpracuje z liniami lotniczymi i najlepszymi dostawcami w branży, ogłaszając, że do programu dołączyły firmy ATI oraz Universal Avionics. Spółka Boom współpracowała także z BAE Systems w celu zintegrowania joysticków Active Control z symulatorem kabiny załogi Overture prezentowanym na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych w Farnborough. W marcu br. spółka przeprowadziła historyczny pierwszy lot swojego naddźwiękowego demonstratora XB-1, a w czerwcu zakończyła budowę Overture Superfactory w Greensboro w Północnej Karolinie.

Boom na nowo odkrywa kokpit

Kabina nawigacyjna Overture, oparta na zestawie awioniki Honeywell Anthem, łączy w sobie najnowocześniejsze technologie z funkcjami zwiększającymi bezpieczeństwo, aby zapewnić pilotom niespotykaną dotąd świadomość sytuacyjną i łatwość kontroli.

Kabina załogi Booma zapewnia korzyści w postaci zaawansowanej automatyzacji i ochrony obwiedni, a także system sprzężenia zwrotnego siły, który pozwala pilotom wyczuć, jak leci samolot. Dzięki dostępowi do kluczowych funkcji samolotu za pośrednictwem ekranów dotykowych o wysokiej rozdzielczości, Overture może korzystać z ciągłych, bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania.

Kokpit Overture prezentowany podczas podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Farnborough (fot. Boom Supersonic)

Możliwości kabiny załogi Overture obejmują:

Sidesticki z siłowym sprzężeniem zwrotnym. Po raz pierwszy w samolocie pasażerskim drążki boczne ze sprzężeniem zwrotnym umożliwiają pilotom kontrolowanie samolotu, jednocześnie fizycznie odczuwając zarówno reakcję samolotu, jak i polecenia drugiego pilota lub autopilota.

Autoland i rzeczywistość rozszerzona. Opierając się na systemie zastosowanym na XB-1, Overture posiada zaawansowany system widzenia rzeczywistości rozszerzonej podczas startu i lądowania, eliminując potrzebę opadania nosa stosowanego w Concorde. Piloci mogą bezpiecznie lądować, korzystając z funkcji automatycznego lądowania lub rzeczywistości rozszerzonej, wyświetlanych na urządzeniu nagłownym i głównym wyświetlaczu lotu pilota.

Duże 17-calowe ekrany dotykowe. Ekrany dotykowe o wysokiej rozdzielczości eliminują setki wyłączników i przycisków spotykanych w starszych kokpitach. Każda funkcja samolotu jest dostępna za pośrednictwem oprogramowania, a fizyczne elementy sterujące, takie jak drążek, przepustnica i podwozie, są dostępne dla funkcji krytycznych dla bezpieczeństwa.

Uaktualnienia drogą powietrzną. Overture będzie otrzymywać aktualizacje oprogramowania drogą bezprzewodową, co oznacza, że ​​nowe funkcje i ulepszenia będą pojawiać się regularnie. Linie lotnicze mogą kontrolować sposób wdrażania ulepszeń we flotach.

Do startu i lądowania piloci Overture będą używać urządzenia nagłownego SkyLens II firmy Universal Avionics, które integruje wiele widoków z kamer (widzenie syntetyczne i naturalne) wraz z kluczowymi danymi lotu, aby zapewnić scentralizowany widok wszystkich niezbędnych informacji. Łącząc wiele kamer i czujników, system wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną, aby zwiększyć ostrość widzenia pilota na rzeczywiste środowisko, zapewniając lepszą świadomość sytuacyjną i bezpieczeństwo pasażerów.

„Jesteśmy podekscytowani nawiązaniem partnerstwa z firmą Boom Supersonic, wnosząc do Overture lata innowacji w zakresie ulepszonych systemów wizyjnych” – powiedział Dror Yahav, dyrektor generalny Universal Avionics. „Kierując się potrzebą podróży naddźwiękowych, unikalny kształt tego samolotu i zaawansowane operacje korzystają z pełnego zakresu ClearVision, od najnowszej generacji wyświetlaczy do noszenia na głowie po certyfikowane aplikacje do fuzji obrazu i rzeczywistości rozszerzonej”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony