Boeing przyzna się do zarzutów karnych w związku z dwiema tragediami związanymi z katastrofą 737 MAX
W ramach umowy zawartej z Departamentem Sprawiedliwości (DoJ), Boeing przyzna się do zarzutów o oszustwo i spisek w związku z dwoma katastrofami B737 MAX 8. Zarzut powstał po tym, jak rząd Stanów Zjednoczonych (USA) zdecydował, że koncern naruszył porozumienie w z 2021 r., wprowadzone w związku z wypadkami B737 MAX w latach 2018 i 2019.
Do naruszenia doszło, gdy 5 stycznia 2024 r. w samolocie B737 MAX 9 Alaska Airlines doszło do dekompresji związanej z wypadnięciem drzwi. Miało to miejsce zaledwie kilka dni przed wygaśnięciem trzyletniego odroczenia postępowania sądowego.
Boeing przyzna się do zarzutu o oszustwo kryminalne i zapłaci dodatkową karę w wysokości 243,6 mln dolarów oraz zainwestuje co najmniej 455 mln dolarów w programy bezpieczeństwa w firmie, jeśli ugoda uzyska zgodę sędziego federalnego.
Firma będzie mógł uniknąć głośnej sprawy sądowej dzięki nowej umowie. Według Associated Press w zeszłym tygodniu Boeingowi przedstawiono warunki rządu USA i dano mu wybór: przyznać się do winy i zapłacić grzywnę lub skierować sprawę do sądu.
„Możemy potwierdzić, że osiągnęliśmy zasadniczo porozumienie w sprawie warunków uchwały z Departamentem Sprawiedliwości, pod warunkiem zatwierdzenia konkretnych warunków” – oznajmił Boeing w oświadczeniu złożonym 7 lipca po złożeniu wniosku prawnego przez Departament Sprawiedliwości. 2024.
Ponadto na mocy ugody powołany zostanie niezależny podmiot monitorujący, który będzie nadzorował procesy bezpieczeństwa w Boeingu przez trzy lata. Porozumienie z Departamentem Sprawiedliwości obejmuje jedynie okres poprzedzający katastrofy i nie chroni byłych ani obecnych dyrektorów Boeinga przed ściganiem w przyszłości.
19 czerwca 2024 r. rodziny niektórych ofiar katastrof 737 MAX wezwały Departament Sprawiedliwości do nałożenia na producenta samolotów kary w wysokości 24 mld dolarów i kontynuowania postępowania karnego.
Istnieją spekulacje, że wyrok skazujący może spowodować problemy dla Boeinga w związku z produkcją samolotów obronnych i kontraktami z NASA, chociaż rząd USA prawdopodobnie będzie argumentował, że ustalenia te są konieczne w interesie narodowym.
Przeczytaj również:
Boeing uziemił całą flotę B737 MAX
Ukazał się raport końcowy dotyczący katastrofy B737 MAX 8 Lion Air
Raport wstępny dotyczący wypadku B737 MAX 8 Ethiopian Airlines
Komentarze