Ukazał się raport końcowy dotyczący katastrofy B737 MAX 8 Lion Air
25 października, Indonezyjska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego opublikowała raport końcowy dotyczący katastrofy B737 MAX 8 linii Lion Air do której doszło 29 października 2018 r. na Morzu Jawajskim. W wyniku tego zdarzenia zginęło 189 osób przebywających na pokładzie statku powietrznego.
Raport wskazuje jako przyczyny zdarzenia projekt MCAS (systemu wspomagania charakterystyki manewrowania) Boeinga, błędy popełnione przez pilotów i obsługę techniczną Lion Air oraz wadliwy czujnik dostarczony przez firmę z Florydy.
Chociaż indonezyjski Krajowy Komitet ds. Bezpieczeństwa Transportu (KNKT) zidentyfikował dziewięć czynników, które przyczyniły się do katastrofy, w dużej mierze obwinia system MCAS Boeinga, cechę unikalną modelu B737 MAX, twierdząc, że projekt i certyfikacja tego systemu nie uwzględniały odpowiednio prawdopodobieństwa utraty kontroli nad statkiem powietrznym.
„Funkcja MCAS nie była konstrukcją bezpieczną w razie awarii i nie obejmowała redundancji” - czytamy w raporcie. Przed katastrofą piloci Lion Air nie byli w stanie określić ich prawdziwej prędkości i wysokości i starali się przejąć kontrolę nad samolotem, ale za każdym razem, gdy wyciągali go z nurkowania, system ponownie pchał nos w dół.
Czujnik, dostarczony przez firmę Xtra Aerospace z Florydy, nie został poprawnie skalibrowany, a technicy Lion Air nie wykryli błędu, gdy zainstalowali go dzień przed katastrofą. Błąd czujnika oznaczał, że podawał on nieprawidłowe informacje do MCAS.
Dodatkowo załogi B737 MAX nie zostały odpowiednio przeszkolone w zakresie korzystania z MCAS i nie wiedziały, że gdy wystąpi awaria, to w razie potrzeby można dezaktywować MCAS. „Brak informacji o MCAS zawartych w instrukcji obsługi i szkoleniu załóg utrudnił pilotom zdiagnozowanie problemu i wdrożenie działań naprawczych w celu przezwyciężenia sytuacji” - czytamy w raporcie.
Raport końcowy dotyczący katastrofy B737 MAX linii Lion Air dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze