Przejdź do treści
Wizualizacja incydentu z 10 listopada na lotnisku JFK, fot. avweb
Źródło artykułu

Blisko kolizji A321 z PC-12 na lotnisku JFK (korespondencja audio)

Załoga samolotu American Airlines wykonująca lot nr 28 poprosiła o rozmowę z kontrolerami ruchu lotniczego po tym jak 10 listopada 2023 r., omal nie zderzyła się w powietrzu z innym samolotem podczas podejścia do lądowania na lotnisku im. Johna F. Kennedy'ego (JFK) w Nowym Jorku. Zgodnie z zapisem rozmów pomiędzy pilotami, a ATC, które zostały udostępnione w Internecie, A321 lecący z Los Angeles do JFK, otrzymał zezwolenie na podejście do pasa startowego 22L w tym samym czasie, gdy Pilatus PC-12 Tradewind Aviation otrzymał zezwolenie na podejście z widocznością do pasa 22R.

Jednak zamiast tego mniejszy samolot rozpoczął podejście do pasa startowego 22L, nadlatując bezpośrednio nad A321. Istotne jest, iż pilot dolnopłata, jakim jest Pilatus, mógł mieć trudności z dostrzeżeniem pasażerskiego odrzutowca. Kontrolerzy przekazywali obu statkom powietrznym czytelne informacje kilkukrotnie podkreślając, że oba miały lądować na oddzielnych równoległych pasach startowych.

W momencie, gdy kontroler przekazał załodze Pilatusa wektory z prośbą o „przechwycenie lokalizatora do pasa startowego 22R”, jej potwierdzenie brzmiało: „… przechwycić lokalizator”. Na prostej załoga American Airlines zapytała kontrolerów: „Dokąd zmierza ten Pilatus?” na co kontroler odpowiedział, że Pilatus będzie lądował na równoległym pasie. „Jest tuż nad nami” – brzmiała odpowiedź pilota American.

Wkrótce potem ATC poinstruowała załogę Pilatusa, aby ta przerwała podejście, utrzymała wysokość 2500 stóp i skręciła na kurs 180, dodając: „Wygląda na to, że próbowałeś lądować na pasie 22L”. Pilot Pilatusa przyjął polecenie i skręcił na południowy wschód. Z kolei A321 American Airlines kontynuował podejście i wylądował bezpiecznie, podobnie jak potem PC-12 wykonując drugie podejścia.

Po nawiązaniu połączenia na częstotliwości Ground, załoga American poprosiła o numer telefonu do  ATC odpowiedzialnej za wektorowanie Pilatusa, mówiąc: „Ktokolwiek wydał PC-12 zezwolenie na lądowanie, musimy z nim porozmawiać”. Zapis późniejszej rozmowy telefonicznej nie jest dostępny.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony