BETA Technologies przedstawia nowy projekt eCTOL
Firma BETA Technologies zaprezentowała nowy model samolotu CX300, który jest w pełni elektryczną konstrukcją zasilaną bateriami, opartą na projekcie ALIA-250 eVTOL firmy Beta.
Twórca samolotów elektrycznych z Vermont ujawnił, że w ciągu ostatnich kilku lat CX300 przeleciał już 22 tys. mil w kilku stanach, w tym 386 mil na jednym ładowaniu akumulatora między Jamestown w stanie Nowy Jork a ośrodkiem testowym w Plattsburgh, również w stanie NY. Samolot został również przetestowany i oceniony przez pilotów Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) oraz amerykańskich sił powietrznych.
Rozwój CX300 odbywa się równolegle z rozwojem ALIA-250 eVTOL, który ma ten sam płatowiec, akumulatory, napęd i systemy pokładowe.
BETA Technologies rozpoczęła proces certyfikacji typu w zeszłym roku zgodnie z Part 23 FAA i oczekuje, że CX300 będzie gotowy do wprowadzenia na rynek do 2025 r. Do chwili obecnej konstrukcję chce kupić trzy firmy: Air New Zealand (trzy samoloty plus 20 opcji), Bristow (50 eCTOL, co dodaje się do osobnego zamówienia na pięć eVTOL ALIA-250 plus 55 opcji) i United Therapeutics, z zamówieniem na nieujawnioną liczbę samolotów eCTOL, które zamierza wykorzystać do misji transportu narządów i materiałów medycznych.
Fazy pionowego startu i lądowania oraz zawisu są uznawane za szczególnie energochłonne i są technicznie największymi wyzwaniami, przed którymi stoją wszyscy twórcy eVTOL.
Założyciel i dyrektor generalny BETA Technologies, Kyle Clark, powiedział: „Kontynuujemy rozwój naszego projektu ALIA eVTOL poprzez certyfikację, zgodnie z programem eCTOL. Oba samoloty mają wspólną konstrukcję, co pozwala nam zaoszczędzić na walidacji naszych wysokowydajnych rozwiązań. Wraz z wprowadzeniem na rynek samolotu eCTOL jeszcze bardziej zmniejszyliśmy ryzyko na drodze do komercjalizacji, a jednocześnie zapewniamy operatorom niższe koszty, większą użyteczność i opcjonalność. Dało nam to pewność, że w ciągu ostatniego roku uprzemysłowiliśmy i inwestowaliśmy w produkcję na dużą skalę”.
Komentarze