Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus z kontraktem na studium definiujące możliwości przyszłego francuskiego morskiego samolotu patrolowego

Francuska Agencja Zamówień Obronnych (Direction Générale de l'Armement) zawarła umowę z firmą Airbus Defence and Space jako głównym wykonawcą, współpracującym ze spółką Thales, na wykonanie oceny ryzyk przyszłego programu morskich samolotów patrolowych. 24-miesięczny kontrakt jest kontynuacją studium architektury i wykonalności uruchomionego pod koniec 2022 roku.

„A321 MPA (morski samolot patrolowy) ma wszystkie atuty, by stać się latającą fregatą, zdolną do wykonania szerokiego zakresu zadań powierzanych francuskiemu lotnictwu morskiemu”, powiedział Jean-Brice Dumont, wiceprezes wykonawczy i szef działu lotnictwa wojskowego w Airbus Defence and Space. „Airbus oferuje własne rozwiązania, zapewniające autonomię, dostępność i niezawodność wymagane od MPA, aby samolot ten mógł działać jako oceaniczny element francuskiego systemu odstraszania nuklearnego”.

Celem nowego studium i umowy na ocenę ryzyk technicznych jest przygotowanie do uruchomienia produkcji morskich samolotów patrolowych pod koniec 2026 roku. Zlecone analizy umożliwić mają wykorzystanie wstępnych wyników badania architektury programu MPA, w celu dopracowania ekonomicznych i przemysłowych warunków realizacji, ukierunkowania wyborów przyszłych podsystemów technicznych, które mają być instalowane w samolotach oraz przeprowadzenia pierwszych testów w tunelu aerodynamicznym.

A321 MPA ma być zmilitaryzowaną wersją Airbusa A321XLR, zaprojektowaną dla spełnienia wszystkich wymagań operacyjnych francuskiej Marynarki Wojennej, głównie w zakresie zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, w konfliktach niskiej i wysokiej intensywności, a także dla gromadzenia danych rozpoznawczych. Celem jest posiadanie nowego samolotu, który zastąpi flotę turbośmigłowych Atlantique 2 eksploatowana przez francuską marynarkę wojenną z bazy lotniczej Lann-Bihoué (Francja). Wejście do służby A321 MPA miałoby nastąpić w latach 2030-2040.

A321 MPA będzie miał duży zasięg i wysoką manewrowość, w tym na niskich wysokościach. Samolot będzie wyposażony w pełną gamę sensorów właściwych dla morskich samolotów patrolowych, w których dostawie duży udział mieć będzie Thales. Samoloty tego typu maja otrzymać najnowszej generacji radar z aktywnymi antenami; system rozpoznania akustycznego wykorzystujący pasywne i aktywne boje sonarowe; systemy walki elektronicznej i optoelektronicznej, system wykrywania anomalii magnetycznych (MAD) i systemy samoobrony. Samolot będzie również wyposażony w sprzęt łączności, w tym satelitarnej, a także uzbrojenie potrzebne do zwalczania wrogich jednostek pływających, w tym torpedy i przyszłe pociski przeciwokrętowe (FMAN). Duża ładownia samolotu i otwarta architektura jego systemu misji zapewniają A321 MPA dużą zdolność do ewolucji tej konstrukcji przez cały cykl służby, co pozwoli sprostać nowym zagrożeniom.

Niezwykły sukces rodziny A320 - najlepiej sprzedającego się samolotu wąskokadłubowego na świecie z ponad 10 000 odrzutowcami w służbie i ponad 300 milionami godzin nalotu - gwarantuje, że A321 MPA gwarantuje dostępność, niezawodność i niskie koszty utrzymania.

Airbus Defence and Space ma wieloletnie doświadczenie w przekształcaniu samolotów liniowych na samoloty wojskowe, czego przykładem jest sukces A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT), odrzutowca który zdobył ponad 90% światowego rynku latających cystern (z wyłączeniem Stanów Zjednoczonych). Firma posiada również rozległą wiedzę specjalistyczną w zakresie instalacji sensorów i systemów misji w samolotach P-3, C-295 i CN-235. Rezultatem jest ponad 170 samolotów patrolowych i rozpoznawczych pozostających w służbie w różnych konfiguracjach.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony