Przejdź do treści
Szybowiec Arcus wykorzystywany w projekcie "Blue Condor" Airbusa (fot. James Darcy, Airbus)
Źródło artykułu

Airbus podejmie się scharakteryzowania spalin wodorowych

Airbus UpNext, technologiczna spółka Airbusa, ujawniła istnienie programu testów mających na celu zbadanie smug kondensacyjnych wytwarzanych przez silnik spalinowy zasilany wodorem. Stanowi on element strategii firmy dojścia do zeroemisyjności, tzw. ZEROe.

W projekcie "Blue Condor" wykorzystane będą dwa zmodyfikowane szybowce Arcus: jeden wyposażony w silnik spalinowy na wodór, a drugi w konwencjonalny silnik spalinowy na naftę. Użycie dwóch szybowców pozwoli porównać skład smug emitowanych na dużych wysokościach.

„Charakterystyka smug kondensacyjnych jest dla nas bardzo interesująca. Podczas spalania wodoru nie powstaje dwutlenek węgla. Ale ponieważ para wodna i ciepło są najważniejszymi produktami ubocznymi, spalanie wodoru też powoduje smugi, podobne do tych produkowanych przez konwencjonalne silniki na naftę lotniczą JetA/A1. Zrozumienie ich składu będzie kluczowe dla wsparcia dążeń do dekarbonizacji branży oraz wprowadzenia na rynek przez naszą firmę do 2035 roku pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu pasażerskiego”, powiedziała Sandra Bour Schaeffer, dyrektorka generalna Airbus UpNext.

„Blue Condor” będzie wspierany przez zespół Perlan Project, który odpowiada za modyfikację szybowców Arcus. Z tego zespołu wywodzić się będą również piloci doświadczeni w lotach wysokościowych – będą to ci sami mężczyźni, którzy w 2018 roku ustanowili światowy rekord wysokości w locie z prędkością poddźwiękową – 76124 stóp – w szybowcu z kabiną utrzymującą nadciśnienie względem otoczenia (misja Airbus Perlan Mission II).

Szybowiec Arcus wykorzystywany w projekcie "Blue Condor" Airbusa (fot. James Darcy, Airbus)

(fot. James Darcy, Airbus)

Dane gromadzone za pomocą sensorów pomiarowych przenoszonych przez samolot śledzący szybowce analizować będzie Niemieckie Centrum Badawcze DLR, zaś Airbus zapewni dostawę instalacji wodorowej i sprzętu, w tym silnika spalinowego, a także opracuje szczegółowy plan lotów testowych.

Aby zapewnić 100% porównywalność danych uzyskiwanych dla silnika na wodór i silnika na naftę JetA/A1, loty testowe będą wykonywane równolegle w tych samych warunkach meteorologicznych. Odbędą się one w Północnej Dakocie w USA pod koniec 2022 roku i będą wykonywane we współpracy z naukowcami z University of North Dakota.

Airbus prowadzi również inne programy badawcze – w tym ECLIF3 (Emisja i wpływ paliw alternatywnych na klimat) i VOLCAN („VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux”) – aby lepiej zrozumieć charakter smug wytwarzanych przez zrównoważone paliwa lotnicze.

Kontynuowany będzie również projekt Airbus Perlan Mission II. W 2023 r. załoga doświadczalna zamierza wzbić się na wysokość zbliżoną do maksymalnego pułapu obliczeniowego dla szybowca Perlan 2 (tj. 90 000 stóp), by przeprowadzić badania pogody w górnych warstwach atmosfery. Jeśli misja się powiedzie, Airbus Perlan Mission II ustanowi rekord świata w lotach stałopłatów i zrobi to przy pomocy statku powietrznego o zerowej emisji.

Szybowiec Arcus wykorzystywany w projekcie "Blue Condor" - pilot za sterami na lotnisku (fot. Airbus)
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony