Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus kontynuuje badania nad nadprzewodnictwem dla przyszłych samolotów napędzanych wodorem

Chcąc przyspieszyć rozwój technologii nadprzewodnictwa, które mogłyby znaleźć zastosowanie w elektrycznych układach napędowych przyszłego samolotu napędzanego wodorem, Airbus UpNext, spółka należąca w całości do Airbusa, uruchomiła nowy demonstrator technologii.

Demonstrator, nazwany Cryoprop, pozwoli badać i udoskonalać nadprzewodzący elektryczny układ napędowy o mocy dwóch megawatów, chłodzony ciekłym wodorem za pośrednictwem pętli recyrkulacji helu. Cryoprop został opracowany przez zespoły inżynierskie Airbusa z Tuluzie we Francji i Ottobrunn w Niemczech.

„Nasze poprzednie demonstratory wykazały, że technologie nadprzewodzące będą kluczowym czynnikiem umożliwiającym elektryfikację przyszłych samolotów napędzanych wodorem, wymagających dużej mocy. Wierzę, że nowy demonstrator doprowadzi do poprawy wydajności układu napędowego, co przełoży się na znaczną redukcję masy i zużycia paliwa”, powiedział Michael Augello, dyrektor generalny Airbus UpNext.

Inżynierowie Airbusa od kilku lat eksperymentują z technologiami nadprzewodnictwa do napędu elektrycznego dużej mocy, czego zwieńczeniem było uruchomienie w ubiegłym roku zintegrowanego kriogenicznego układu napędowego o mocy 500 kW.

Cryoprop ma potwierdzić potencjał technologii nadprzewodzących dla przyszłych zastosowań w samolotach. Pozwoli też ocenić wszystkie aspekty związane z bezpieczeństwem, industrializacją, obsługiwaniem i eksploatacją takiego rodzaju napędu. Nowy demonstrator zapewni także Airbusowi możliwość rozwijania zaawansowanej wewnętrznej wiedzy i wspierania środowiska naukowo-przemysłowego w celu przyspieszenia wprowadzania nowych produktów w takich obszarach, jak kable nadprzewodzące, silniki, kriogeniczna elektronika mocy i kriogeniczne systemy chłodzenia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony