Przejdź do treści
airbus-a320-family-final-assembly-line-in-tianjin
Źródło artykułu

Airbus i chińska branża lotnicza uzgadniają dalszą współpracę

Podczas francuskiej wizyty państwowej w Chinach Airbusa zawarł nowe umowy o współpracy z partnerami z miejscowej branży lotniczej. W obecności prezydentów Xi Jinpinga i Emmanuela Macrona, prezes Airbusa, Guillaume Faury podpisał z Tianjin Free Trade Zone Investment Company Ltd. oraz Aviation Industry Corporation of China Ltd. umowę o zwiększeniu zdolności montażu końcowego samolotów rodziny A320 w zakładzie w Tianjin poprzez zainstalowanie tam drugiej linii FAL. Przyczyni się to do osiągnięcia ogólnego celu Airbusa jakim jest wytwarzanie 75 samolotów miesięcznie w 2026 roku poprzez całą globalną siec produkcyjną.

Obecnie Airbus ma cztery miejsca montażu końcowego samolotów z rodziny A320 w: Hamburgu (Niemcy), Tuluzie (Francja), Mobile (USA) i Tianjin (Chiny). Linia montażu w Tianjin (FAL Asia) ruszyła w 2008 roku i do tej pory zmontowała ponad 600 maszyn z rodziny A320. W marcu 2023 roku linię tą opuścił pierwszy samolot A321neo, rozpoczynając nowy etap zwiększonej wszechstronności produkcyjnej rodziny A320.

Ponadto przedstawiciel Airbusa podpisał również Ogólne warunki umowy (GTA) z China Aviation Supplies Holding Company (CAS), przewidujące zakup 160 samolotów pasażerskich Airbusa. GTA odnosi się do wcześniejszych zamówień na 150 samolotów z rodziny A320 i 10 szerokokadłubowców A350-900, odzwierciedlających duży popyt ze strony chińskich przewoźników we wszystkich segmentach rynku.

Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 20 lat ruch lotniczy w Chinach będzie rósł o 5,3% rocznie, tj. znacznie szybciej niż średnia światowa wynosząca 3,6%. Skutkiem będzie zapotrzebowanie na 8420 samolotów pasażerskich i towarowych od teraz do 2041 r., co stanowi ponad 20% całkowitego światowego popytu na około 39 500 nowych samolotów w ciągu najbliższych 20 lat.

Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju Airbus i China National Aviation Fuel Group (CNAF) podpisały też protokół ustaleń w celu zintensyfikowania chińsko-europejskiej współpracy w zakresie produkcji, konkurencyjnego stosowania i formułowania wspólnych standardów dla zrównoważonych paliw lotniczych (SAF). Wcześniej, we wrześniu 2022 r., Airbus i CNAF podpisały umowę na obsługę lotów komercyjnych i dostawczych w Chinach, które mają korzystać z SAF. Do końca marca br. obaj partnerzy wykonali 17 lotów dostawczych i pierwszy lot komercyjny, zasilane SAF. Nowa umowa o współpracy ma na celu optymalizację łańcucha dostaw SAF poprzez dywersyfikację źródeł i zwiększenie produkcji paliwa, by osiągnąć wykorzystanie SAF na poziomie 10% ogólnego wolumenu zużywanych paliw lotniczych do 2030 r.

„Jesteśmy zaszczyceni, mogąc kontynuować wieloletnią współpracę, wspierającą rozwój chińskiego lotnictwa cywilnego przy pomocy naszych znakomitych produktów. Stanowi ona podstawę ożywienia w branży i pomyślnych perspektyw dla chińskiego rynku lotniczego oraz chęci zrównoważonego rozwoju dzięki najnowszej generacji samolotów Airbusa” – skomentował prezes Guillaume Faury. „Airbus ceni sobie partnerstwo z chińskimi interesariuszami lotniczymi. Cieszymy się z udziału w kształtowaniu przyszłości lotnictwa cywilnego w Chinach”.

Airbus wszedł na chiński rynek prawie 40 lat temu, w 1985 roku, wraz z dostawą pierwszego A310 do China Eastern Airlines. Do końca pierwszego kwartału br. roku flota Airbusów w Chinach wzrosła do ponad 2100 samolotów i stanowi ponad 50 procent rynku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony