Airbus Helicopters dostarczył pierwszy śmigłowiec H135 hiszpańskim Siłom Powietrznym i Kosmicznym
Airbus dostarczył hiszpańskim Siłom Powietrznym i Kosmicznym pierwszy wiropłat H135. Maszyna trafiła do jednostki w Albacete. To ósmy śmigłowiec dostarczony na mocy podpisanej pod koniec 2021 roku umowy, dotyczącej zamówienia 36 sztuk dla wojska i państwowych służb bezpieczeństwa.
Śmigłowiec został przekazany użytkownikom na sześć miesięcy przed terminem kontraktowym, co ułatwi szkolenie załogi i wdrożenie go do służby w 78 Skrzydle w Śmigłowcowej Szkole Wojskowej w Armilli (rejon Granady). Wiropłat posłuży tam do szkolenia zaawansowanego pilotów wojskowych. Po dostarczeniu Siłom Powietrznym i Kosmicznym całej planowanej floty (11 maszyn), H135 stanie się standardowym śmigłowcem szkoleniowym dla załóg hiszpańskich sił powietrznych, wojsk lądowych, marynarki wojennej, Guardia Civil i formacji innych krajów, zamawiających szkolenie swego personelu w bazie w Granadzie.
„Cieszymy się, że wszyscy młodzi piloci wojskowych wiropłatów będą teraz szkoleni na H135, maszynie uznawanej na świecie za wzorzec militarnej platformy treningowej. To wszechstronny, niezawodny i ekonomiczny statek powietrzny, świetnie przygotowujący pilotów do zajęcia miejsca w kokpicie bardziej skomplikowanych wiropłatów. Podczas zajęć szkoleniowych u 12 naszych klientów wojskowych H135 spędziły już w powietrzu ponad 400 000 godzin. Jesteśmy przekonani, że H135 istotnie podniesie jakość nauczania i wzmocni renomę hiszpańskiej Śmigłowcowej Szkoły Wojskowej", powiedział Fernando Lombo, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters Hiszpania.
H135 są już eksploatowane w jednostce szkoleniowej hiszpańskich Wojsk Lądowych (ACAVIET) i batalionie ratowniczym (BHELEME II - Batallón de Helicópteros de Emergencias II). W najbliższych miesiącach pierwszy z 7 przewidzianych w kontrakcie egzemplarzy H135 otrzyma także Marynarka Wojenna. H135 jest najpopularniejszym śmigłowcem Hiszpanii, dzięki wszechstronności operacyjnej. Sprawdza się w zadaniach tak zróżnicowanych i wymagających, jak szkolenie wojskowe, misje policyjne, ratownictwo górskie i ratownictwo medyczne. W tych ostatnich zastosowaniach stanowi najpopularniejszy wiropłat w Europie.
Lekki dwusilnikowy Airbus H135 jest wyposażony w najbardziej zaawansowane dostępne technologie, w tym zestaw awioniki Helionix. Około 1400 śmigłowców H135 jest eksploatowanych przez ponad 300 użytkowników w 65 krajach. Spędziły już one ponad 6,5 miliona godzin w powietrzu.
Komentarze