Przejdź do treści
Źródło artykułu

AERO 2025: Smartflyer, samolot inny niż wszystkie

W dzisiejszych czasach, brakuje odważnych konstrukcji oferowanych na masową skalę. Mamy nieodparte wrażenie, że "kiedyś" było ich więcej. Dlatego chcielibyśmy zwrócić Waszą uwagę na samolot Smartflyer zaprezentowany na AERO 2025 we Friedrichshafen. Szwajcarska, 4 osobowa konstrukcja, oferowana jest, przepraszamy, ma być oferowana w trzech wersjach:

  • Pure Electric z czasem lotu do 2,5h (Endurance), bezemisyjny
  • Hybrid (Range Extender) z zasięgiem 800km, możliwością szybkiego doładowania
  • Fuel Cell z czasem lotu do 5h (Endurance), bezemisyjny

Smartflyer, fot. Paweł Korzec

Smartflyer opiera się na technologii hybrydowej, która łączy silnik elektryczny i silnik spalinowy. W szeregowym hybrydowym układzie napędowym nie ma bezpośredniego połączenia mechanicznego silnika spalinowego ze śmigłem. Range extender, czyli silnik spalinowy Rotax napędzający generator, ładuje akumulatory podczas lotu. Moduł range extender z przodu samolotu można szybko wymienić na inne źródła energii.

Dlaczego ta konstrukcja zasługuje na uwagę? Po pierwsze. Pchający silnik napędowy umieszczono na starze kierunku. Po drugie, co widać na zdjęciach, silnik spalinowy, może napędzać generator, zasilający pokładowe baterie.

Smartflyer, fot. Paweł Korzec

Zalety?

  • Zwiększona efektywność steru kierunku, pracującego w strumieniu zaśmigłowym.
  • Możliwość użycia śmigła o większej średnicy, przez co cichszego.
  • Bezpieczeństwo, śmigło znajduje się na górze.
  • Odporność na kamyki, trawę i inne potencjalne szkodliwe dla śmigła "śmieci" podczas rozbiegu.
  • Wydaje się, że nie będzie efektu strumienia zaśmigłowego oddziaływującego w "normalnej" konfiguracji ze śmigłem ciągnącym na statecznik pionowy.
  • Według zapewnień konstruktora, rozłożenie masy i położenie silnika nie ma negatywnego wpływu na zachowanie samolotu przy niskich prędkościach. 
  • Podobno samolot nie jest bardziej podatny na wpadnięcie w korkociąg.

Smartflyer, fot. Paweł Korzec

Wady?

  • Trudno przewidzieć jak będzie się zachowywał samolot ze śmigłem pchającym (efekt momentu reakcji "Reaction Torque").
  • Nie wiadomo jak będzie zachowywał się samolot w płaskim korkociągu.
  • Nie wiadomo jak będzie się nim lądowało i startowało, na krótkich drogach startowych.

Smartflyer, dane techniczne:

  • Cruise Speed: 120 kt/222 km/h
  • Take-off-Power: 160 kW
  • Space: 4 Seats
  • Take off Mass: 1400 kg

Smartflyer - The Electric Future of Aviation

Podsumowując firma Smartflyer poszukuje inwestora. Samolot nie wykonał jeszcze dziewiczego lotu, co ma nastąpić w tym roku. Trzymamy kciuki za projekt.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony