Przejdź do treści
Źródło artykułu

A380 British Airways utknął po skręcie w niewłaściwą drogę kołowania

18 października 2024 r., A380 należący do British Airways (znaki rejestracyjne G-XLED) utknął na międzynarodowym lotnisku Boston Logan (BOS) po tym, jak pilot skręcił w niewłaściwą drogę kołowania. Przewoźnik wykonał lot BA213 z lotniska Heathrow w Londynie (LHR) do Bostonu (BOS).

Załoga A380 minęła skręt w zamierzoną drogę kołowania Mike i wkołowała w obszar budowy. Wcześniej samolot bez zezwolenia przekroczył przesunięty próg pasa startowego, poruszając się drogą kołowania November. 

Ograniczenia szerokości drogi kołowania sprawiły, że była ona niezgodna ze specyfikacją samolotu. Władze lotniska wysłały holownik, aby cofnąć A380 wzdłuż drogi kołowania, umożliwiając załodze skorygowanie kierunku i dotarcie do wyznaczonego stanowiska postojowego. Do zdarzenia przyczynił się złożony system dróg kołowania w Bostonie i trwające prace budowlane.

Transkrypcja korespondencji audio:

ATC: speedbird one Bravo super turn left November 3 (N3), November (N) and Mike (M) Hold Short Runway One five

BA: Hold Short of 15L, Roger.
But it missed the turn onto M, crossed Runway 22R on N, and later moved to the closed taxiway.

ATC: Speedbird 1B Super, hold short of N1.

BA: Hold short of N1, Speedbird 1B Super.

ATC: Speedbird 1B Super, monitor Tower 128.8.

BA: 128.8, Speedbird 1B Super.

ATC: construction in front of you. We’re not sure how to get you back around. So just hold your position there and I’ll keep you updated.

BA: Yeah, Roger. Yeah, we’re kind of snookered here. We- not a great taxiway for us.

ATC: Exactly, so we don’t know what we are gonna do yet. Massport’s working on it. If you wanna talk to them on 131.1, that’s fine.

BA: Ok, Wilco, thank you.

ATC: Speedbird 1B Super, Tower, when able. Possible pilot deviation so I advise you contact Boston Tower. Area code 617-455-XXXX.

BA: Speedbird 1B, 617-455-XXXX.

ATC: That’s correct.

ATC: Port 25, you up?

P25: Tower, Port 25 is with you.

ATC: Whenever you are ready, just let me know what the plan is.

P25: We are ready to go N, push back, and cross 22R on N.

ATC: Port 25 and company, you can proceed on Runway 22R.

P25: Cleared on 22R, Port 25, Copy.

BA: Tower, hello again, Speedbird 1B Super, ready for taxi on M

ATC: Speedbird 1B Super, Boston Tower. Taxi via M, cross runway 15L, hold short of Runway 15R.

BA: Taxi on M, cross 15L, hold short 15R; Speedbird 1B Super.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony