Firma Quest Aircraft otrzymała kluczowy certyfikat FAA

Kodiak 100.jpg

15 września, firma Quest Aircraft Co z siedzibą w Sandpoint w stanie Idaho, otrzymała nieograniczony certyfikat świadectwa produkcji FAA, eliminując tym samym potrzebę kontroli przez Urząd każdej z produkowanych przez nią maszyn. Udogodnienie to dotyczy  certyfikacji samolotów Kodiak 100 w zakresie zgodności ze świadectwem typu i zdatności do lotu. Quest otrzymał certyfikat typu FAA dla Kodiaka 100 już w maju 2007, a dostawy do klientów rozpoczęły się w zeszłym roku. Do tej pory jednak firma dostarczyła zaledwie 22 samoloty.

Certyfikat upraszcza cały proces produkcji, więc jest to ważny krok w kierunku zwiększenia rocznej produkcji do 52 samolotów rocznie.

„Trzeba było zbudować duże zaufanie pomiędzy FAA i Quest ", wyjaśnia Paul Schaller, prezes i dyrektor generalny spółki. „Nie jest to proces wytnij - wklej. Musieliśmy stworzyć własne systemy jakości i produkcji, a także dokonać zatwierdzenia MIDO. Nasze systemy jakości produkcji, QPS Quality Production System, są pochodną procesu produkcyjnego stosowanego także przez  koncern Toyoty. Jest to proces ciągłego doskonalenia."

Schaller powiedział, że 40 procent zamówienia ma być dostarczone do 14 członków Quest Mission Team (QMT, misji humanitarnych operujących w trudnych warunkach) przy założeniu, że uruchomione zostaną środki finansowe niezbędne do budowy i certyfikowania samolotów. QMT jest partnerem firmy Quest ponieważ istniejące samoloty, takie jak Cessna Caravan nie posiada kategorii STOL, (Short Take-Off and Landing, krótkiego startu i lądowania) niezbędnej do operowania  na krótkich pasach startowych.

Napędzany 750 konnym silnikiem Pratt & Whitney PT6A-34, Kodiak 100 potrzebuje zaledwie 700 m pasa startowego przy 3 061,75 kg maksymalnej masy startowej. Aby ominąć przeszkody może on wznosić się z prędkością pionową 7,63m/s. Kategorię STOL potrzebną do zadań QMT, posiadał Pilatus Porter, ale brakowało mu nieco prędkości i ładowności niezbędnej do wykonywania misji. Kodiak 100 może zabrać 1 406,14 kg, bagażu i poruszać się z prędkością przelotową ponad 340 km/h.

Ze względu na możliwości, Schaller porównuje Kodiaka 100 do de Havilland’a Beaver’a. „Nie jesteśmy zależni wyłącznie od jednego segmentu rynku," powiedział Schaller. Stwierdził, że firma ma również około sześćdziesięciu zleceń od właścicieli podmiotów gospodarczych oraz agencji rządowych, takich jak choćby Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, US Department of the Interior. To pozwoli firmie na zróżnicowanie dostaw do trzech segmentów demograficznych w zależności od popytu na rynku, a tym samym do stabilizacji poziomu produkcji,” dodał.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony Aviationweek

 

Źródło: Internet
comments powered by Disqus

Komentarze

Można tu obejrzeć jak ten samolot radzi sobie na lądowisku o długości 420m (!) i położonym w górach:
http://www.youtube.com/watch?v=uQ_mciV6AvE

Tak wygląda to lądowisko z ziemi:
http://www.sunlakesaeroclub.org/Updates_Web_Data/050925/Allison_Ranch.ht...

Ładne cacko :)