Dostawa samolotów M-346 sfinalizowana
Siły Powietrzne RP otrzymały trzecią i ostatnią partię z dotychczas zamówionych samolotów M-346. Dzięki nowej dostawie 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego dysponuje 16 maszynami, a więc pełną eskadrą „Bielików”. Tym samym jesteśmy drugą co do wielkości flotą samolotów szkolenia zaawansowanego w Europie.
Cztery nowe samoloty szkolenia zaawansowanego M-346 przyleciały do Polski w sierpniu br. Od 28 sierpnia do 29 października maszyny były poddawane procesowi zdawczo-odbiorczemu, który przeprowadził personel latający i naziemny, przeszkolony w zakresie obsługi M-346. Dokonano inspekcji wizualnej oraz przeprowadzono testy naziemne. Specjaliści sprawdzili samoloty w powietrzu oraz zweryfikowali poprawność dokumentacji technicznej.
Cztery nowe sztuki „Bielików” nieznacznie różnią się od tych, które zostały dostarczone do 2020 roku. Modyfikacji poddane zostało oprogramowanie systemu awionicznego. Równolegle do prac odbiorczych personel Leonardo dokonał modyfikacji wstecznej systemów samolotów 7701-7712. Statki powietrzne zostały przyjęte, a pierwsze ich loty miały miejsce po procesie rejestracji – 9 listopada.
M-346 pojawiły się w Siłach Powietrznych RP w 2016 roku, jako następcy legendarnego samolotu szkolnego TS-11 „Iskra”. W 2018 roku oficjalnie nadano im imię „Bielik”. Maszyny wykorzystywane są w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie do kształcenia podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej. Dzięki nim Siły Powietrzne RP mogą w pełni samodzielnie kształcić przyszłych pilotów nowoczesnych samolotów bojowych, jak F-16, F-35, a przez to zrezygnować z kosztownego szkolenia za granicą. M-346 są eksploatowane przez Siły Powietrzne: Włoch, Izraela, Polski i Singapuru.
ppor. Marlena Kuna/ 4SLSz
Komentarze