A320 LATAM Colombia lądował z zablokowanym o 90 stopni przednim podwoziem
29 marca, A320-200 należący do LATAM Colombia (znaki rejestracyjne CC-BAS) wykonywał lot LA-4292 z Medellin do Cartageny ze 147 osobami na pokładzie. Po starcie z pasa startowego 01 lotniska w Medellin, załoga przerwała wznoszenie na wysokości 13 tys. stóp MSL z powodu wskazania usterki sterowania przednią golenią podwozia.
Samolot wszedł w holding, podczas gdy piloci przygotowywali się do powrotu do Medellin, gdzie wylądowali z powrotem na pasie startowym 01 około 45 minut po wylocie. Okazało się, że przednie podwozie zablokowało się w pozycji obróconej o 90 stopni i podczas dobiegu załoga utrzymywała je w powietrzu tak długo, jak to możliwe. Następnie po zetknięciu się podwozia z nawierzchnią pasa opony zostały rozerwane, a konstrukcja goleni zeszlifowana.
Po zatrzymaniu się samolotu z pokładu zostali ewakuowani pasażerowie. Później raportowali oni, że przed odlotem technicy przeprowadzili przegląd samolotu i powiedzieli, że lot zostanie odwołany, jednak kilka minut później wszyscy zostali poproszeni o wejście na pokład i samolot odleciał z opóźnieniem około 3,5 godziny. Po wzbiciu się w powietrze kapitan przez interkom powiedział, że wystąpił problem techniczny z przednim podwoziem.
Celem wyjaśnienia okoliczności zdarzenia dochodzenie w sprawie wszczął Kolumbijski Urząd Lotnictwa Cywilnego (AeroCivil) i poinformował, że po wylocie załoga wykryła usterkę przedniego podwozia i szykując się do powrotu do Medellin wypalała nadmiar paliwa. Linie lotnicze potwierdziły usterkę i poinformowały, że po starcie piloci zgłosili Mayday i wrócili do Medellin.
Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Komentarze