Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śląskie: 25 tys. pasażerów przez trzy tygodnie na odbudowanej linii do lotniska Katowice

Blisko 25 tys. pasażerów skorzystało z linii S9 Kolei Śląskich, która kursuje odbudowaną linią kolejową nr 182 przez lotnisko Katowice, przez pierwsze trzy tygodnia jej funkcjonowania - poinformował w piątek rzecznik przewoźnika Bartłomiej Wnuk.

Wnuk podał dane z liczników zamontowanych w pojazdach, zliczających wejścia do pociągów na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach, od 10 do 31 grudnia ub. roku. Wynika z nich, że najwięcej pasażerów wsiadło w grudniu do pociągów linii S9 na dworcu w Częstochowie – 6,4 tys., najmniej na przystanku w Mierzęcicach – 512. Na stacji Pyrzowice Lotnisko wsiadło 2,1 tys. pasażerów. Najbardziej oblegane godziny odjazdów to: 15.18 z Częstochowy i 12.01 z Tarnowskich Gór.

Pierwsze regularne pociągi pasażerskie dojechały do stacji Pyrzowice Lotnisko, położonej przy porcie lotniczym Katowice, 10 grudnia. To efekt odbudowy linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie przez PKP Polskie Linie Kolejowe i uruchomienia tam kursów przez Koleje Śląskie.

Od nowego kolejowego rozkładu jazdy, czyli 10 grudnia, odbudowaną linią kolejową nr 182 jeździ codziennie 10 par pociągów Kolei Śląskich. Wykonują one kursy na nowej linii S9 tego samorządowego przewoźnika, w relacji Częstochowa - Zawiercie - Tarnowskie Góry. Na odcinku Zawiercie – Częstochowa pociągi linii S9 jeżdżą jako przyspieszone z postojami w Myszkowie, Poraju oraz Częstochowie Rakowie.

Godziny odjazdów z Tarnowskich Gór to: 0.11, 2.09, 5.26, 7.40, 9.13, 12.00, 15.24, 17.25, 19.06 i 21.28, a z Częstochowy: 0.15, 3.01, 5.05, 7.34, 10.30, 13.22, 15.17, 17.26, 18.59 i 21.20. Odjazdy z Pyrzowic w stronę Tarnowskich Gór to godz.: 1.15, 4.00, 6.05, 8.31, 11.27, 14.20, 16.15, 18.30, 19.58 i 22.19, a z Pyrzowic w stronę Częstochowy: 0.28, 2.28, 5.44, 7.58, 9.31, 12.19, 15.42, 17.43, 19.24 i 21.47.

Pociągi do lotniska, ze względu na prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe remont linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie oraz przygotowywaną przez tę spółkę przebudowę katowickiego węzła kolejowego, na razie jeżdżą tylko trasą Częstochowa – Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry.

Władze woj. śląskiego zapewniają, że w przyszłości na linię nr 182 wyjedzie więcej pociągów - gdy PKP PLK przebudują węzeł katowicki i regionalny przewoźnik dostanie możliwość wjazdu większej liczby pociągów na stację Katowice.

Władze samorządowe woj. śląskiego oraz opolskiego wspólnie zaapelowały do prezesa PKP PLK o rewitalizację linii kolejowej nr 144 na trasie Zawadzkie - Tworóg. Umożliwiłaby ona wydłużenie kursowania pociągów relacji Opole - Zawadzkie do Tarnowskich Gór, a tam możliwe byłoby skorelowanie rozkładów z pociągami w stronę lotniska.

Katowice Airport było dotąd jedynym dużym polskim lotniskiem bez połączenia kolejowego. W ub. roku port obsłużył – jeszcze przed oficjalnym podliczeniem – ok. 5,6 mln pasażerów. Za pięć lat, w 2028 r., spodziewanych jest już 7,5 mln turystów.

Choć tylko część z tych osób dojedzie na lotnisko pociągiem, kolej jest kluczowa dla rozwoju lotniska także jako środek transportu paliw i towarów oraz pracowników: już teraz jest to jeden z największych pracodawców w regionie, zatrudniający 5 tys. osób. Wraz ze wzrostem liczby pasażerów za pięć lat może tam pracować ok. 8 tys. osób.

Władze lotniska zapowiadają na najbliższe lata rozwój infrastruktury lotniskowej. Choć obecnie odległość ze stacji Pyrzowice Lotnisko do lotniskowych terminali wynosi 450 metrów, za cztery lata stację z planowanym terminalem ma połączyć tunel skomunikowany z planowanym autobusowym węzłem przesiadkowym.

Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana była w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono. Ostatecznie PKP PLK skoncentrowały się na rewitalizacji ok. 49 km dotychczasowych, w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia i łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego. Oprócz odbudowy przeprowadzono elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu na prędkość projektową do 140 km/h.

Zmodernizowano lub zbudowano osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim. Prace zakończono w ostatnich tygodniach. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony