Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pipistrel o postępach prac związanych z rozwojem samolotu Panthera

Słoweńska firma Pipistrel, producent 4 osobowej Panthery poinformowała w ostatnich dniach o postępach prac związanych z rozwojem samolotu, w tym o zmianie silnika, którym będzie napędzany. 

W październiku 2013 roku Pipistrel otrzymał informację, że główny dostawca silnika do samolotu Panthera, firma Lycoming zaniechała certyfikacji silnika IO-390 do wykorzystania paliwa samochodowego. W związku z powyższym, główne założenie projektowe Pipistrel'a nie zostałoby spełnione przy pozostawieniu czterocylindrowego silnika IO-390 jako silnika podstawowego. Paliwo typu AVGAS 100LL w wielu częściach świata jest dwukrotnie, a nawet trzykrotnie droższe od paliwa samochodowego, a np. w krajach afrykańskich jest niemalże niedostępne. Pipistrel zadecydował, że główne założenie projektowe musi zostać spełnione, dlatego przeprowadzona została pełna analiza dostępnych możliwości. 

Firma podjęła końcową decyzję w ubiegłym tygodniu, wybierając sześciocylindrowy silnik firmy Lycoming IO 540V. Samolot został przeprojektowany tak, by silnik mógł zostać w nim zamontowany. Główną zaletą silnika IO 540V jest to, że posiada on już certyfikację do wykorzystania paliwa samochodowego, pozwalając spełnić fundamentalne założenie projektowe Panthery.  

Pipistrel nie zrezygnował jednak z oferowania swoim klientom silnika IO-390, który od początku był w ofercie firmy. Samolot z silnikiem IO-390 jest nadal oferowany, dostępny jednak będzie wyłącznie w wersji samolotu Experimental (w Polsce - Specjalny). Samolot certyfikowany wg CS-23 będzie posiadać silnik IO-540V. Fabryka odpowiadając na częste pytania poinformowała, że nie będzie oferować silnika diesla z powodu wysokiej masy oraz słabego zaplecza serwisowego na świecie w stosunku do silników benzynowych.

Pełne dane techniczne Panthery z silnikiem IO-540V są dostępne tutaj.

Model demonstracyjny Panthery z silnikiem IO-390 zakończył z powodzeniem wszystkie naziemne testy strukturalne. Większość prób objętych programem prób również została zakończona i niemalże wszystko jest gotowe do rozpoczęcia produkcji seryjnej. Do tej pory pierwszy egzemplarz tego modelu wylatał ponad 100h. Możliwe są już loty demonstracyjne dla klientów, którzy złożyli zamówienia na samolot. Po ich zakończeniu loty demo będą oferowane również potencjalnie zainteresowanym klientom.

Panthera oferowana jest w 4 wariantach:
z silnikiem IO-390 (wersja Experimental)
z silnikiem IO-540 (wersja Experimental oraz certyfikowana CS-23)
z silnikiem elektrycznym
z silnikiem hybrydowym

Pipistrel planuje do końca 2014 roku dostarczyć pierwsze kilka egzemplarzy Panthery swoim klientom. 

Fabryka odpowiadając na pytania dotyczące instalacji przeciwoblodzeniowej odpowiada, że aktualnie prowadzone są rozmowy handlowe z możliwymi dostawcami kompleksowego rozwiązania dla Panthery. Nie będzie to jednak tradycyjnie stosowane w lotnictwie rozwiązanie, a zdecydowanie bardziej nowoczesne i innowacyjne. Końcowa decyzja ma zostać podjęta i ogłoszona w najbliższej przyszłości. 

Zmiany planowane są również w oferowanej awionice. Początkowo oferowany Garmin G500 zostanie zastąpiony podwójnym 10" glass-cockpitem, którego premierę Garmin planuje na 25 marca 2014. Więcej informacji nt. urządzenia będzie dostępne po premierze rynkowej.

Informacje dotyczące zamówień:

Do tej pory zebrane zostało ponad 80 zamówień na Pantherę z całego świata, które będą realizowane prawie do końca 2016 roku. W przypadku obecnie składanych zamówień, termin realizacji ustalany jest na sierpień 2016 (wersje Experimental) i koniec 2017 (wersja certyfikowana).

W 2017 roku pierwsza Panthera pojawi się również w Polsce.

Szczegółowe informacje dotyczące zamówień dostępne są u polskiego dystrybutora samolotu, firmy Skydream

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony