Przejdź do treści
System wizji syntetycznej formy Airbus, fot. Airbus
Źródło artykułu

Perigon firmy Collins Aerospace - przygotowanie do lotów w załodze jednoosobowej

Na początku tego roku firma Collins Aerospace wprowadziła na rynek najnowocześniejszy komputer sterujący parametrami lotu, znany jako Perigon. Zapewnia on 20-krotnie większą moc obliczeniową niż jego poprzednicy, a dla przemysłu oznacza narzędzie potrzebne do rozwijania przyszłych możliwości lotnictwa. Podstawą rozwoju Perigon jest potrzeba wprowadzenia większej automatyzacji w kokpicie.

Jednak pojawiły się mieszane reakcje na pomysł wykonywania komercyjnych lotów w załodze jednoosobowej. Na początku tego roku EASA oświadczyła, że jest otwarta na złagodzenie niektórych przepisów dotyczących operacji SPO (Single Pilot Operations), a niedawno agencja opublikowała zaproszenie do składania ofert na ocenę ryzyka z nimi związanego. Jednak Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych (ALPA) ostrzega przed niebezpieczeństwami SPO, podobnie jak European Cockpit Association (ECA). Żadne z nich nie jest chętne do poparcia tego pomysłu.

Ale firma Collins nie twierdzi, że świat jest już gotowy na jednego pilota w kokpicie. Jak zauważył Steven Avritch z firmy Collins: „Mniej więcej co 10 do 15 lat branża przechodzi ewolucję funkcji, które samolot musi wykonywać w zautomatyzowanej formie. I teraz znów zaczynamy zbliżać się do tej granicy. Operatorzy zaczynają potrzebować bardziej zaawansowanych funkcji w swoich autopilotach, dążąc do autonomii. To ostateczny cel, ale na przyszłość.

Oczywiście istnieje niepewność co do redukcji liczby pilotów w kokpicie, ale widzieliśmy to już w ciągu ostatnich kilku dekad. 50, 60, 70 lat temu w kokpicie znajdowały się zazwyczaj cztery osoby: kapitan, drugi pilot, inżynier i nawigator. Tak było przez lata i nikt nie sądził, że to się zmieni. A gdy samolot stał się bardziej zautomatyzowany, w latach 70. zrezygnowano z nawigatora. W kolejnych latach samolot stał się jeszcze bardziej zautomatyzowany i nawet inżynier nie był już potrzebny”.

Dziś latamy z kapitanem i FO i firma nie przewiduje, aby w najbliższej przyszłości to się miało zmienić. Niemniej jednak Collins inwestuje w technologię, która może wspierać zaawansowane poziomy automatyzacji. „Aby wdrożyć wymagane do tego funkcje, moc obliczeniowa musi wzrosnąć o rzędy wielkości. Nie tylko trzeba przeprowadzić obliczenia, ale komputer musi także szybko łączyć się z czujnikami wytwarzającymi mnóstwo danych, co ma umożliwić mu podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym” – zauważył Avritch. „Dzięki Perigon używamy najnowszych i najlepszych procesorów wielordzeniowych, które mają około 20 razy większą moc niż nowoczesne komputery latające obecnie na pokładzie typowego samolotu pasażerskiego”, dodał.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Czytaj więcej

lotnictwo GA
Firma Westwings zgodnie z zamierzeniami uruchomiła pod koniec 2021 roku swój pierwszy klub pilota w Polsce, oferując pilotom z licencją dostęp do wynajmu samolotów Piper Warrior II bazowanych w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica. Założyciel firmy Michał Zienkiewicz prezentuje...
lotnictwo GA
W ostatnich dniach ukazały się zmiany AIP AIRAC AMDT 251, MIL AIRAC AMDT 142, VFR AIP AIRAC AMDT 153.
lotnictwo GA
Miło nam poinformować, iż w ofercie sklepu dlapilota.pl znalazła się nowa edycja lotniczych map Polski 2022 według standardów ICAO w skali 1 : 500 000. Komplet składa się z 6 oddzielnych laminowanych arkuszy w podziale geograficznym: Gdańsk, Olsztyn, Poznań, Warszawa, Wrocław,...
lotnictwo GA
19 maja planowane jest czasowe wyłączenie VOR WAR na okres ok. 9 miesięcy. Tego dnia znika z AIP, a w ślad za tym z elektronicznych map w GPS-ach (po aktualizacji) DVOR/DME WAR. Zaraz potem nastąpi jego fizyczne wyłączenie i rozbiórka obiektu.

Nasze strony