IndiGo największym klientem Airbusa w 2020 r.
Indyjski przewoźnik niskokosztowy IndiGo podpisał umowę leasingu zwrotnego z BOC Aviation na osiem nowych A320neo. Samoloty zostaną dostarczone w drugiej połowie 2021 r. i będą wyposażone w silniki CFM. Większość z floty 284 samolotów IndiGo została już przejęta w ramach umów leasingu, a najnowsza umowa z BOC Aviation z siedzibą w Singapurze sygnalizuje głębsze partnerstwo między dwoma firmami lotniczymi.
Co to jest sale-and-leaseback?
Sale-and-leaseback (SLB) to metoda finansowa, w ramach której linie lotnicze sprzedają swoje samoloty leasingodawcom, a następnie je leasingują. Ponieważ wiele linii lotniczych zamawia jednocześnie setki samolotów, zwykle dzięki temu otrzymują one znaczne zniżki od cen katalogowych.
Dzięki umowom SLB linie lotnicze otrzymują zastrzyk gotówki i mogą użytkować samoloty przy stosunkowo niskich początkowych kosztach kapitałowych (co pomaga się rozwijać). Ponadto, aby zachować niski wiek statków powietrznych, przewoźnicy mogą zwrócić swoje samoloty leasingodawcy po określonym czasie. Ostatni rok przyniósł lawinę umów tego typu, ponieważ linie lotnicze starają się pozyskać kapitał. Przewoźnicy tacy jak Air Canada, Air France i Cathay Pacific zdecydowali się sprzedać własne samoloty i wydzierżawić je z powrotem. BOC Aviation podpisała umowy m.in. z Wizz Air, United, Cathay i wieloma innymi.
IndiGo nadal się rozwija mimo trudnego 2020 r. Linia nie tylko nie spowolniła dostaw A320neo, a nawet je przyspieszyła, odbierając w zeszłym roku 44 nowe samoloty, dzięki czemu stała się największym klientem Airbusa w 2020 r. Decyzja o kontynuowaniu dostaw jest pochodną planów o wycofaniu wszystkich 120 egzemplarzy A320-200. W ciągu najbliższych dwóch lat przewoźnik zamierza użytkować jedynie A320neo (i ATR 72) i podpisać kolejne umowy z SLB, systematycznie zwiększając swój portfel zamówień, który zakłada nabycie ponad 800 samolotów.
Komentarze