Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sejm: projekt dotyczący zgłaszania resortowi obrony obiektów o wysokości 50-100 m wraca do komisji

Rządowy projekt nowelizacji Prawa lotnicze został w środę skierowany ponownie do komisji infrastruktury w związku ze zgłoszonymi poprawkami. Projekt zakłada zgłaszanie MON obiektów budowlanych o wysokości od 50 do 100 m, które nie są przeszkodami lotniczymi.

• Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze - Druk nr 952
• Przebieg prac na stronie https://www.sejm.gov.pl

W środę podczas drugiego czytania projektu poparcie dla regulacji wyraziła większość klubów - KO, Polska 2050-TD, PSL-TD, Lewica - oraz koła Wolni Republikanie i Razem. Konfederacja zapowiedziała, że jej posłowie wstrzymają się od głosu, ponieważ zmiana - ich zdaniem - jest niepotrzebna. PiS z kolei - jak zapowiedziało - przedstawi swoje stanowisko dopiero podczas głosowania. W środę klub PiS złożył poprawki do projektu, których jednak nie omówił.

Projekt ma na celu wprowadzenie obowiązku zgłaszania do Ministra Obrony Narodowej obiektów budowlanych, w tym obiektów tymczasowych o wysokości od 50 do 100 metrów powyżej poziomu terenu. Obowiązek ten ma nie dotyczyć jednak obiektów, które zostały wpisane do ewidencji przeszkód lotniczych. Jak wynika z projektu, dzięki temu MON uzyska informacje na temat obiektów budowlanych, które nie są przeszkodą lotniczą, ale stanowią realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego wojskowych statków powietrznych.

Jak przekazano w uzasadnieniu do projektu, obowiązek poinformowania MON zgodnie z projektem zostanie nałożony m.in. na właściciela nieruchomości, użytkownika wieczystego, osobę, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości. W projekcie zaproponowano, aby zgłoszenia dokonywać najpóźniej dwa miesiące przed dniem osiągnięcia przez obiekt wysokości 50 m. Taki termin pozwoli MON na "dokonanie oceny wpływu zgłaszanego obiektu na operacje lotnicze prowadzone lub planowane przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej".

"W obowiązującym stanie prawnym brak jest podstawy do nałożenia na jakikolwiek podmiot obowiązku zgłaszania obiektu niebędącego przeszkodą lotniczą w rozumieniu ustawy, ale stanowiącego realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego wojskowych statków powietrznych. Brak regulacji w tym zakresie ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo wojskowego ruchu lotniczego, dlatego jest niezbędne wprowadzenie proponowanych zmian" - napisano w uzasadnieniu. Zdaniem resortu infrastruktury, który przygotował projekt, taka sytuacja stwarza lukę prawną, która zagraża bezpieczeństwu ruchu lotniczego obiektów wojskowych.

Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podczas pierwszego czytania w Sejmie informował, że pozyskiwanie przez Ministra Obrony Narodowej informacji o obiektach, których dotyczy projekt jest "niezbędne z punktu widzenia realizacji postanowień zawartych przez Polskę umów międzynarodowych" oraz ze względu na wymagania określone w programach szkolenia lotniczego na poszczególne typy wojskowych statków powietrznych.

Lasek, odpowiadając na pytania posłów w czasie drugiego czytania w Sejmie w środę podkreślił, że przepisy nie będą miały wpływu na wydawanie pozwoleń na budowę takich obiektów. Jak tłumaczył, projekt zakłada nałożenie obowiązku jedynie informacyjnego. Przekazał też, że baza obiektów o wysokości od 50 do 100 metrów będzie jawna, co oznacza, że będą mogły skorzystać z niej również inne służby.

Lasek poinformował również, że liczba zgłaszanych obiektów w 2021 r. wyniosła 435, w 2022 r. było ich 596, a w 2023 r. - 437. Zwrócił uwagę, że obowiązek zgłaszania tych obiektów istniał od 2003 do 2020 r., co oznacza, że również po wygaśnięciu obowiązku podmioty za to odpowiedzialne wciąż dokonywały zgłoszeń.

"Ten obowiązek (...) dość trwale się wpasował w te wszystkie procedury, które istniały w tym zakresie. My to tylko przywracamy, de facto nie sądzimy, żeby to było jakiej duże obciążenie" - powiedział wiceminister.


Przeczytaj również:
Rząd przyjął projekt noweli dot. zgłaszania do MON budynków o wys. 50 m i więcej
Zgłaszanie przeszkód lotniczych

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony