Sąd UE: Rumunia mogła udzielić pomocy liniom TAROM, nawet jeśli osłabiło to Wizz Aira
Rumunia miała prawo przyznać krajowej linii lotniczej TAROM prawie 2 mln euro pomocy publicznej na rekompensatę szkód po pandemii Covid-19 – orzekł w środę Sąd UE, oddalając skargę Wizz Aira, który argumentował, że osłabiło to jego konkurencyjność.
W lutym 2022 r. Rumunia zgłosiła Komisji Europejskiej zamiar udzielenia pomocy państwowej w wys. prawie 2 mln euro spółce TAROM, aby zrekompensować straty, jakie linie poniosły na 14 trasach międzynarodowych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. w związku z przyjętymi przez państwa członkowskie ograniczeniami przemieszczania się w czasie pandemii Covid-19. KE uznała tę pomoc za zgodną z rynkiem wewnętrznym według zapisów Traktatu UE.
Inaczej widział to węgierski przewoźnik Wizz Air, który zaskarżył decyzję do Sądu UE, czyli niższej instancji Trybunału Sprawiedliwości UE, argumentując, że KE nie uwzględniła wcześniejszej pomocy, jaką Rumunia udzieliła liniom, i oceniając, że dzięki tym środkom TAROM uzyskał przewagę konkurencyjną m.in. nad Wizz Airem.
W środę Sąd UE oddalił skargę węgierskiego przewoźnika. Przypomniał, że pomoc rekompensująca szkody spowodowane zdarzeniami nadzwyczajnymi, jak pandemia, jest dozwolona i że Rumunia miała prawo zrekompensować przewoźnikowi poniesione w tym okresie straty.
Przyznał też, że KE prawidłowo oceniła wysokość przyznanej pomocy, dokładnie obliczyła poniesione przez TAROM straty i wzięła pod uwagę środki podjęte przez przewoźnika, by ograniczyć szkody. Rekompensata była więc właściwa – uznał Sąd UE.
Co do skargi Wizz Aira, sąd uznał, że wcześniejsza pomoc przyznana przez państwo przewoźnikowi była odrębna i nie pokrywała tych samych strat. Co do pomocy udzielonej w 2022 r., to zdaniem sądu Komisja nie miała obowiązku uwzględniać ewentualnych korzyści, jakie dzięki wsparciu pośrednio uzyskały linie, w tym potencjalnej przewagi konkurencyjnej na innymi przewoźnikami, jak Wizz Air.
Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)
jowi/ kar/
Komentarze