Saab podpisał umowę na dostawę wirtualnej wieży kontroli lotów dla Cranfield Airport
Cranfield University, jedna z wiodących uczelni brytyjskich specjalizujących się w naukowych badaniach komercyjnych wybrała szwedzką grupę Saab jako dostawcę wirtualnej wieży kontroli lotów dla lotniska Cranfield Airport.
Saab Digital Air Traffic Solutions, spółka grupy Saab zajmująca się rozwojem nowoczesnych technologii dla lotnictwa, odpowiedzialna będzie za dostawę i uruchomienie wirtualnej wieży kontroli lotów, opartej na rozwiązaniach rozwijanych od 2006 r i dopuszczonych do użytkowania przez instytucje bezpieczeństwa lotniczego w 2015 r. Wdrożenie zdalnych usług kontroli lotów (ATC) stanowi przełom w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym (ATM). Cyfryzacja procesów gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych zwiększa efektywność działalności operacyjnej i poziom bezpieczeństwa ruchu w obszarze portu lotniczego. Wdrażając nową cyfrową wieżę zdalnej kontroli lotów, Cranfield Airport znajdzie się w czołówce portów lotniczych wykorzystujących technologie przyszłości w globalnym przemyśle lotniczym.
– Saab Digital Air Traffic Solutions nieustannie wzmacnia swoją pozycję lidera rynku i pierwszego dostawcy rozwiązań cyfrowych w dziedzinie kontroli lotów. To co nas wyróżnia, to sprawdzona technologia i doświadczenie operacyjne. Cieszy nas perspektywa współpracy z Cranfield University, uczelnią która od lat ściśle współdziała z przemysłem, prowadząc innowacyjne projekty badawczo-rozwojowe – powiedział Johan Klintberg, Prezes Zarządu Saab Digital Air Traffic Solutions.
Należące do Cranfield University lotnisko Cranfield Airport położone jest 70 km na południowy zachód od Londynu.
– Wdrożenie wirtualnej wieży kontroli lotów zwiększy przepustowość lotniska Cranfield Airport i pozwoli nam dalej rozwijać potencjał badawczy uczelni. W połączeniu z istniejącym kampusem wzmocni pozycję Cranfield University w rankingu wiodących europejskich ośrodków badań lotniczo-kosmicznych – stwierdził profesor Sir Peter Gregson, prorektor i dyrektor wykonawczy Cranfield University.
Saab i LFV, przedsiębiorstwo zabezpieczające w Szwecji usługi żeglugi powietrznej, opracowały koncepcję zdalnych usług kontroli ruchu lotniczego. W czerwcu 2016 r. powołały do życia spółkę joint venture Saab Digital Air Traffic Solutions. Zbudowany przez nią system jako pierwszy na świecie został dopuszczony do eksploatacji, a kontrolę ruchu lotniczego na szwedzkich lotniskach w Örnsköldsvik oraz Sundsvall przekazano do Centrum Zdalnej Wieży Kontroli Lotów w Sundsvall. Linköping to kolejny, trzeci port lotniczy, który jeszcze w bieżącym roku będzie korzystał ze zdalnej kontroli lotów. Rozwiązanie firmy Saab Digital Air Traffic Solutions przetestowano z sukcesem w różnych warunkach klimatycznych i przy różnych odległościach, z których prowadzono kontrolę lotów w Australii, USA, Holandii, Norwegii i Irlandii.
Doświadczenie grupy Saab w zakresie technologii kontroli lotów obejmuje czujniki dozoru, automatykę, usprawnienia wielostronnych procesów decyzyjnych oraz wirtualne wieże kontroli lotów. Wykorzystywane na ponad 100 lotniskach w 45 krajach na sześciu kontynentach rozwiązania kontroli ruchu lotniczego oferowane przez Saab cieszą się zaufaniem agencji żeglugi powietrznej, operatorów portów lotniczych i przewoźników na całym świecie.
Komentarze