Konsultacje społeczne: Rozszerzenia TMA Kraków o przestrzeń nad lotniskiem Żar
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła konsultacje społeczne rozszerzenia TMA Kraków o przestrzeń nad lotniskiem Żar.
Po zakończeniu okresu konsultacji, na podstawie przesłanych przez użytkowników zgłoszeń, PAŻP przeprowadzi analizę możliwości dokonania zmian przedmiotowego projektu. W przypadku znaczących propozycji zmian, PAŻP może wydłużyć standardowy czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu.
1. CEL
Celem wprowadzenia zmiany jest usprawnienie prowadzenia kontroli ruchu lotniczego przez organ Kraków Zbliżanie w południowej części TMA, w pobliżu granicy z Czechami oraz Słowacją.
W związku ze znacznym zwiększeniem, w ostatnich latach udziału lotniska Kraków – Balice w rynku lotniczym w Polsce, istnieje potrzeba optymalizacji profili pionowych ścieżek zniżania do lotniska EPKK w przypadku operacji na kierunku RWY07. Poszerzenie TMA umożliwi częstsze stosowanie przez załogi techniki ciągłego zniżania (CDA), tzw. „zielonych podejść”, co przyczyni się do zmniejszenia wpływu operacji lotniczych na środowisko.
Dodatkowo, wprowadzenie TMA umożliwi wyeliminowanie poziomego segmentu lotu samolotów zniżających się wzdłuż Standardowych Procedur Dolotowych (STAR) z punktów NETIR i PADKA, który wynika z bliskości z przestrzenią niekontrolowaną.
2. ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN
Proponowana zmiana zakłada rozszerzenie obecnego sektora D LTMA EPKK o dodatkowy obszar obejmujący przestrzeń powietrzną nad lotniskiem Żar. Granice pionowe nowego sektora pozostaną niezmienione względem obecnie obowiązujących w sektorze D LTMA EPKK i będą wynosić od 6500 ft AMSL do FL095. Nowo wprowadzony fragment TMA zostanie wydzielony z przestrzeni FIS Kraków.
W celu zabezpieczenia interesu społecznego głównego użytkownika rejonu Żar, planowane jest utworzenie segmentu TRA3D (EPTR3D), który zostanie włączony do istniejącej grupy stref TRA3. Strefa TRA3D zostanie wydzielona z nowego fragmentu TMA Kraków, w zakresie wysokości od 6500 ft AMSL do FL095, i otrzyma klasę przestrzeni „G”.
Dodatkowo, w wyniku planowanej zmiany, celem eliminacji kolizyjności TRA3C (EPTR3C) z
fragmentem TMA Kraków zostanie wprowadzona modyfikacja w północno-wschodniej granicy strefy TRA3C na obszarze około 0.1 NM2, poprzez dostosowanie jej do granic nowego fragmentu TMA.
3. UZASADNIENIE ZMIAN
Zmiana granic TMA ma przystosować przestrzeń powietrzną w rejonie lotniska Kraków-Balice do obecnie panujących realiów oraz przewidywanych trendów lotniczych. Lotnisko w Krakowie rokrocznie notuje blisko 20% wzrost liczby operacji lotniczych co uwydatnia nieoptymalne fragmenty przestrzeni powietrznej. Rozszerzenie TMA pozwoli na skrócenie dróg dolotowych oraz optymalizację pionowych trajektorii statków powietrznych zniżających do lotniska w Krakowie przez punkty NETIR oraz PADKA.
Termin zakończenia konsultacji to 28 sierpnia 2025 r. Termin wprowadzenia zmian: 19 marzec 2026 r.
Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.
Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.



Komentarze