Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rząd chce zabezpieczyć więcej obszaru potrzebnego pod CPK

Rząd pracuje nad projektem rozporządzenia, które ma rozszerzyć obszar obowiązywania szczególnych zasad dot. terenów pod Centralny Port Komunikacyjny - wynika z wykazu prac legislacyjnych rządu. Chodzi m.in. o węzły kolejowy i drogowy.

We wtorek na stronie KPRM ukazały się założenia projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie gmin, na których terenie będą stosowane szczególne zasady związane z realizacją inwestycji celu publicznego w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W informacji wyjaśniono, że obecnie Program Dobrowolnych Nabyć w zakresie lotniska CPK dobiega końca. „Jednocześnie projektowanie linii kolejowych i drogowych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego lotniska osiągnęło poziom pozwalający z bardzo dużym prawdopodobieństwem wskazać przebiegi poszczególnych linii. Z tego też względu konieczne jest określenie kolejnych obszarów, na których obowiązywać będą szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji” - podano.

„Proponuje się znowelizować dotychczas obowiązujące rozporządzenie (...) w sprawie gmin, na których terenie będą stosowane szczególne zasady związane z realizacją inwestycji celu publicznego w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozszerzyć obszar stosowania szczególnych zasad dotyczących nieruchomości o te tereny, na których zlokalizowany ma być węzeł kolejowy CPK, bocznica paliwowa, węzeł drogowy i inne przedsięwzięcia stanowiące część Inwestycji” - przekazano.

Podkreślono, że wydanie rozporządzenia umożliwi zabezpieczenie terenów potrzebnych pod realizację inwestycji w otoczeniu lotniska CPK, w tym również skorzystanie z Programu Dobrowolnych Nabyć.

Projekt rozporządzenia ma zostać przyjęty przez rząd jeszcze w tym roku.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

fos/ malk/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony