Finnair: Lot na biopaliwie
W dniu Szczytu Klimatycznego ONZ w Nowym Jorku, odbył się rejs Airbusa A330, napędzanego biopaliwem z Helsinek do Nowego Jorku. Testowy lot został wykonany dzięki współpracy z producentem samolotów Airbus i spółką SkyNRG Nordic.
Najwięcej szkodliwych dla środowiska substancji, wytwarzanych przez linie lotnicze, emitowanych jest właśnie podczas lotów, a zmiana paliwa na bardziej przyjazne środowisku może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 50 do 80 proc.
Wykorzystane podczas lotu biopaliwo udostępniła spółka SkyNRG Nordic. Paliwo wyprodukowano z olejów spożywczych, pochodzących z odpadów gastronomicznych – to przykład ekologicznej alternatywy dla zwykłego paliwa lotniczego. Zastosowanie takiego biopaliwa zmniejsza emisję gazów cieplarnianych, jego składniki pochodzą z recyklingu, a jego produkcja nie wpływa negatywnie na ekosystem.
– Szczyt klimatyczny ONZ to nadzwyczaj istotne zgromadzenie, które ma przeciwdziałać zmianom klimatu. Chcieliśmy więc wykorzystać szansę stworzoną przez ten szczyt, by zwrócić uwagę na korzyści dla atmosfery, jakie może przynieść rozpowszechnienie użycia w lotnictwie biopaliw przyjaznych środowisku – powiedział wiceprezes Finnaira ds. zrównoważonego rozwoju, Kati Ihamäki.
– Finnair zobowiązał się rozwijać współpracę z partnerami branżowymi, a także jednostkami rządowymi, by pomóc zwiększyć sieć dystrybucji biopaliw oraz zmniejszyć koszty ich wykorzystywania w powszechnym użytku – dodał.
Głos w sprawie udzielił także przedstawiciel fińskiego rządu, minister rozwoju Pekka Haavisto. – Ponieważ transport lotniczy wytwarza 2 proc. gazów cieplarnianych emitowanych globalnie, ważne jest, by wykonywać pilotażowe rejsy na biopaliwie – ocenił. – Jeśli cena ropy wzrośnie, a biopaliwa stanieją, to miejmy nadzieję, że pewnego dnia, paliwa z surowców odnawialnych przynajmniej częściowo zastąpią paliwa kopalne – dodał Haavisto.
Użycie biopaliw lotniczych to sprawdzona technologia. Finnair po raz pierwszy wykonał lot na biopaliwie już w 2011 – wówczas jednak jego koszty przekroczyły podwójnie koszty tradycyjnego paliwa lotniczego. Obecnie przewoźnik bada możliwości budowy na lotnisku w Helsinkach centrum biopaliwowego. Finnair aktywnie działa także w ramach Nordyckiej Inicjatywy dla Zrównoważonego Lotnictwa − stowarzyszenia linii lotniczych, operatorów lotnisk, zakładów lotniczych i instytucji rządowych, pracujących na rzecz przyspieszenia badań i rozpowszechnienia użycia biopaliw w lotnictwie krajów nordyckich.
Komentarze