Powoli powinniśmy odzwyczajać się od częstotliwości 123.450. W Niemczech zmiana na 123.065 już od 1 listopada.
Od dziesięcioleci częstotliwość 123.45 MHz jest zwyczajowo używana przez pilotów General Aviation do komunikacji air-to-air/air-to-ground, ale formalnie nie została ona udostępniona lotnictwu ogólnemu (poza zdalnymi lokalizacjami i obszarami oceanicznymi). Ponieważ pasmo to jest obecnie wykorzystywane do "innych" celów, podobno pilotom GA nie wolno już dłużej korzystać z 123.45 MHz.
Stowarzyszenie AOPA, w ścisłej współpracy z Eurocontrol i urzędami komunikacji elektronicznej z poszczególnych krajów europejskich, było w stanie zarezerwować dwa kanały, z których mogą korzystać piloci General Aviation w całej Europie.
Faza przejściowa ma potrwać do końca 2028 r. i w tym czasie każdy kraj może udostępnić jeden lub oba kanały do użytku GA.
Poniższa lista przedstawia przegląd aktualnej sytuacji na podstawie oficjalnych komunikatów lub publikacji europejskich władz lotnictwa cywilnego.
Lista krajów, które udostępniły nowe kanały dla pilotów lotnictwa ogólnego:
Niemcy: kanał 123.065 (aktywny od 1.11.2024), kanał 123.135 (aktywny 1.11.2024)
Szwajcaria: kanał 123.065 (nieaktywny), kanał 123.135 (aktywny od 1.11.2024)
Przypis redakcji:
Zgodnie z dokumentem ICAO "EUR FREQUENCY MANAGEMENT MANUAL " częstotliwości 123.450 jest zarezerwowana do łączności powietrze-powietrze (Air-to-Air) w lotach nad odległymi i oceanicznymi obszarami poza zasięgiem stacji naziemnych VHF.
Zwyczajowo przyjęło się, że częstotliwość w wielu krajach była wykorzystywana jako częstotliwość Air-to-Air (A/A) i częstotliwość na lądowiskach bez przyznanej oficjalnej częstotliwości.
Zgodnie ze wspomnianym dokumentem częstotliwością "ogólną" przypisaną do regionalnego lotnictwa lekkiego jest częstotliwość 123.500 MHZ, lecz ta, przynajmniej w Polsce jest rzadziej używana.
Zadaliśmy pytanie do UKE, czy otrzymała jakiekolwiek wytyczne od ICAO/Eurocontroli/EASA. Czekamy na odpowiedź.
Czytaj również: Jak zidentyfikować kanał 8.33 kHz?
Komentarze