Resort infrastruktury za zmianą wymagań dot. zabezpieczenia medycznego na lotniskach
Ministerstwo Infrastruktury chce zmienić wymogi dot. zabezpieczenia medycznego na lotniskach i dopasować środki bezpieczeństwa do potrzeb danego portu, co ma zmniejszyć obciążenia finansowe zarządzających lotniskami – wynika z projektu opublikowanego w poniedziałek na stronach RCL.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk – link https://legislacja.gov.pl
Jak przekazano w uzasadnieniu projektu, po analizie zdarzeń wymagających interwencji medycznej na polskich lotniskach w ostatnich latach uznano, że dotychczasowe wymagania nakładane na zarządzających lotniskami są nieadekwatne do potrzeb i stanowią nadmierne obciążenie, zwłaszcza, że lotniska, jak każde inne miejsce w Polsce, objęte są działaniem systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków eksploatacji lotnisk zakłada obowiązek posiadania pomieszczenia spełniającego wymogi punktu pierwszej pomocy medycznej, zapewnienia udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy, w tym zapewnienie niezbędnych środków do udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy, a także możliwość skutecznego wezwania zespołu ratownictwa medycznego.
Jak przypomniano, obecnie od zarządzających portami lotniczymi obsługującymi powyżej 1 mln pasażerów wymagane jest posiadanie zespołu wyjazdowego podstawowego, spełniającego wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego oraz ambulatorium wraz z odpowiednim wyposażeniem. Zdaniem autorów projektu, takie rozwiązanie powoduje zróżnicowanie zakresu udzielanej w portach lotniczych pomocy medycznej, w zależności od liczby obsługiwanych rocznie pasażerów, przy jednoczesnym funkcjonowaniu systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego realizującego zadania państwa polegające na zapewnieniu pomocy każdej osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
"Przy opracowaniu projektowanych rozwiązań wzięto pod uwagę rozwiązania zapewnienia pomocy medycznej na lotniskach w wybranych państwach Unii Europejskiej, które opierają ten obowiązek na ustanowieniu wzajemnych umów partnerskich z podmiotami medycznymi. Zakres zapewnianej pomocy medycznej na lotniskach różni się w zależności od rozmiaru lotniska, jego aktywności operacyjnej, a także od dostępności publicznych służb ratowniczych. Takie podejście pozwala na zachowanie równowagi między zapewnieniem bezpieczeństwa, a pozostawieniem zarządzającemu lotniskiem decyzji w zakresie dostosowania sił i środków, które najlepiej odpowiadają ich specyficznym potrzebom operacyjnym" – napisano w uzasadnieniu.
Jak napisano z kolei w Ocenie Skutków Regulacji do projektu, projekt nowelizacji rozporządzenia wynika z postulatów zarządzających lotniskami, zgłaszanych m.in. na "Forum współpracy branży lotniczej". Branża wskazywała na nadmierne obciążenia wynikające z obowiązku zapewnienia pomocy medycznej na lotniskach. Zmiana przepisów ma korzystnie wpłynąć na sytuację finansową zarządzających lotniskami.
Koszty zaproponowanych rozwiązań wyniosą ok. 0,085 mln w porównaniu do ok. 0,35 mln zł przy obecnych wymaganiach w zakresie zabezpieczenia medycznego. Nowe rozwiązania pozwolą więc – według wyliczeń autorów – zarządzającym lotniskami zaoszczędzić ok 0,2695 mln zł.
"Przy obliczaniu kosztów wdrożenia nowo zaproponowanych rozwiązań przyjęto założenie, że na lotnisku będą funkcjonowały cztery dwuosobowe zespoły ratowników działające na 12 godzinnych zmianach. Wyposażenie i wyszkolenie tych zespołów (koszt walizki ratownika z wyposażeniem to około 7 000 zł natomiast kurs kwalifikowanej pierwszej pomocy kosztuje około 1 500 zł od osoby) to koszt 80 500 zł" – wyjaśniono.
Komentarze