Przejdź do treści
Pozostawiony bagaż w terminalu Portu Lotniczego Wrocław (fot. nadodrzanski.strazgraniczna.pl)
Źródło artykułu

Projekt: zaktualizowane procedury postępowania z bagażem niezidentyfikowanym w programach ochrony lotnisk

Umieszczenie w programach ochrony lotnisk procedur postępowania z bagażem niezidentyfikowanym i podejrzanymi przedmiotami zaktualizowanych zgodnie z oceną ryzyka dokonywaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego zakłada projekt rozporządzenia opublikowany w środę na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Projekt rozporządzenia MI zmieniającego rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji dostępny jest na stronie www.legislacja.rcl.gov.pl

Jak podano w uzasadnieniu projektu zamieszczonego w środę na stronach Rządowego Centrum Legislacji, rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego ma na celu aktualizację przepisów dotyczących wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego w związku ze znowelizowanym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1174 z dnia 7 lipca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998. Unijne rozporządzenie nakłada obowiązek ustanowienia procedur postępowania z niezidentyfikowanym bagażem i podejrzanymi przedmiotami, zgodnie z oceną ryzyka przeprowadzoną lub zatwierdzoną przez właściwe organy krajowe.

Projekt rozporządzenia zakłada, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie udostępniał zarządzającym lotniskami będącymi portami lotniczymi tę część corocznej analizy ryzyka wystąpienia aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym, która dotyczy zagrożeń wynikających z niezidentyfikowanego bagażu i podejrzanych przedmiotów – wskazano w uzasadnieniu.

Jak wyjaśniono, na tej podstawie "zarządzający lotniskami będącymi portami lotniczymi będą przygotowywali i aktualizowali procedury postępowania z bagażem niezidentyfikowanym i podejrzanymi przedmiotami". "Procedury te zostaną umieszczone w programach ochrony lotnisk" – dodano.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także uwzględnienie znanego nadawcy wśród podmiotów zobowiązanych do realizacji działań w zakresie promocji kultury ochrony w ramach swoich struktur.

Znany nadawca to podmiot, który wysyła ładunek lub pocztę na swój rachunek i którego procedury są zgodne ze wspólnotowymi zasadami i normami ochrony lotnictwa cywilnego w stopniu wystarczającym, aby zezwolić na przewóz ładunku lub poczty każdym statkiem powietrznym. Status znanego nadawcy nadaje Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Jak przypomniano w Ocenie Skutków Regulacji projektowanego rozporządzenia, zagadnienia dotyczące kultury ochrony zostały już ujęte w wewnętrznych procedurach znanych nadawców opracowanych w związku z wprowadzeniem tego zagadnienia do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 lutego 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym (Dz. U. poz. 407).

"W związku z tym nie ma konieczności zamieszczania w projekcie rozporządzenia przepisów przejściowych lub dostosowujących w tym zakresie" – podano.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony