Przejdź do treści
Źródło artykułu

53. Posiedzenie Europejskiej Grupy Planowania Żeglugi Powietrznej (EANPG)

W Paryżu, w siedzibie Biura Europejskiego i Północnego Atlantyku ICAO z udziałem przedstawicieli ULC odbyło się 53. posiedzenie Europejskiej Grupy Planowania Żeglugi Powietrznej (European Air Navigation Planning Group).

Obszar działania paryskiego Biura obejmuje obecnie 56 państw członkowskich ICAO oraz dwa państwa nie należące do ICAO: Watykan i Lichtenstein. Posiedzenia EANPG odbywają się raz w roku.
Na uwagę zasługuje włączenie z dniem 1 stycznia 2011 r. Izraela do obszaru działania Biura Europejskiego i Północnego Atlantyku ICAO i w konsekwencji uwzględnienie Rejonu Informacji Powietrznej (FIR) Tel Aviv w Europejskim Planie Żeglugi Powietrznej (ICAO Doc 7754).

W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele 34 państw należących do Regionu Europy i Północnego Atlantyku a także delegacja z USA oraz reprezentanci instytucji i organizacji międzynarodowych: Komisji Europejskiej, ICAO, EUROCONTROL, IATA, IFALPA, IAC (MAK).

Omawiano sprawy z zakresu żeglugi powietrznej, w szczególności prezentowano sprawozdania stałych grup roboczych funkcjonujących pod kierownictwem Biura Regionalnego ICAO. Sprawozdania zawierają informacje, wnioski i propozycje działań dla Biura oraz państw członkowskich, włącznie z propozycjami zmian w międzynarodowych przepisach i procedurach. Oceniano również stan realizacji decyzji i wniosków z poprzedniego posiedzenia EANPG.

Na 53. posiedzeniu EANPG zapoznano się z informacjami oraz przyjęto decyzje i wnioski odnoszące się, między innymi, do następujących kwestii:

  • Wprowadzenia z dniem 17 listopada 2011 r. w przestrzeniach powietrznych krajów Federacji Rosyjskiej oraz Kazachstanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Kirgistanu i Uzbekistanu zredukowanego minimum separacji pionowej (RVSM) między FL 290 i FL 410. Ponadto wdrożono w tych krajach tabele poziomów przelotu zgodne z Dodatkiem 3 do Aneksu 2 ICAO, zamiast stosowanego dotychczas systemu metrycznego.

  • Wyników przeprowadzonych przez ICAO w 2010 roku inspekcji krajowych władz lotniczych. W wielu przypadkach stwierdzono niedobór odpowiednio wykwalifikowanego i doświadczonego personelu po stronie regulatora. Zbyt długotrwały proces zmian legislacyjnych w niektórych państwach spowalnia wdrażanie przepisów międzynarodowych do krajowych systemów prawnych. Istotną przeszkodą bywa również brak krajowych programów bezpieczeństwa w lotnictwie. W wielu państwach obowiązujące przepisy prawa karnego oraz procedury postępowania sądowego i policyjne stanowią przeszkodę w promowaniu „just/safety culture”.

  • Zmian w Europejskim Planie Żeglugi Powietrznej (ICAO Doc 7754), polegających m.in. na rozszerzeniu tomu podstawowego (Basic) o części: IX – Zasoby ludzkie i szkolenie, X – Planowanie awaryjne, XI – Środowisko oraz wprowadzenia zmian w części VI dotyczącej osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego.

  • Niezwłocznego zawieszenia stosowania we frazeologii terminu TORA (Take-Off Run Available – rozporządzalna długość startu) w okolicznościach opisanych w Europejskich Regionalnych Procedurach Dodatkowych (ICAO Doc 7030), rozdział 10, paragraf 10.4 – operacje lotniskowe; starty ze skrzyżowań na drodze startowej.

  • Harmonizacji kryteriów i procedur stosowanych na lotniskach w warunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures).

  • Transformacji Służb Informacji Lotniczych (AIS – Aeronautical Information Services) w kierunku Zarządzania Informacjami Lotniczymi (AIM – Aeronautical Information Management) oraz certyfikacji służb AIM.

  • Przyspieszenia wdrażania elektronicznych baz danych o przeszkodach lotniczych (eTOD) przez włączenie do Aneksu 14 ICAO (lotniska) odpowiednich zapisów, które będą musiały być respektowane podczas certyfikacji lotnisk.

  • Zwrócenia się do państw członkowskich ICAO należących do Regionu Europejskiego z propozycją stosowania w korespondencji radiowej przez personel służb kontroli ruchu lotniczego (ATC) wyłącznie języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem lotnisk, na których znaczny udział ma ruch międzynarodowy.

  • Stosowania się państw członkowskich do procedur i wymagań związanych z wykonywaniem lotów w przestrzeni, w której obowiązuje zredukowane (1000 ft) minimum separacji pionowej (przestrzeń RVSM).

  • Kolejne, 54. posiedzenie EANPG odbędzie się w grudniu 2012 roku.

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony