Pytamy Prezesa Air Italy Polska o opinie na temat ograniczenia swobody lotów szkolnych

Mariusz Szpikowski, Prezes Zarządu Air Italy Polska

13 lutego 2009 roku Zarząd KTL AOPA Poland, w piśmie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwrócił się z pytaniem o ograniczenie swobody wykonywania lotów szkolnych w CTR Okęcie i TMA Warszawa. 26 marca Polska Agencji Żeglugi Powietrznej otrzymała od ULC pismo w przedmiotowej sprawie, w której Urząd zwrócił się z prośbą o usunięcie z AIP części EPWA AD 2.20.1.2 następującego sformułowania: "Loty szkolne IFR i VFR w CTR Warszawa/Okęcie oraz TMA Warszawa mogą być wykonane po uzyskaniu pisemnej zgody od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej". Niestety, prośba nie została zrealizowana do dzisiaj. Prześledź korespondencje pomiędzy zainteresowanymi stronami aby zapoznać się z ogłoszonym w tej sprawie notamem.

Zapytaliśmy Prezesa firmy Air Italy Polska Mariusza Szpikowskiego, o opinie w tej sprawie.

dlapilota.pl: Czy uważa Pan, że wykonywane przez samoloty General Aviation zgodnie ze wszystkimi przepisami loty szkolne, w przestrzeni kontrolowanej CTR Okęcie i TMA Warszawa, mogą znaleźć negatywne odzwierciedlenie w wynikach finansowych przewoźnika lotniczego?

Mariusz Szpikowski: Air Italy Polska z tytułu wykonywania lotów szkolnych w przestrzeni kontrolowanej CTR Okęcie i TMA Warszawa nie odnotowała żadnych strat finansowych i nie przełożyło się to w żaden negatywny sposób na funkcjonowanie naszej linii. Tak długo jak nie powoduje to wpływu na regularność operowania naszych samolotów nie widzimy problemu w koegzystencji z General Aviation. Trudno się wypowiadać czy takie operacje będą miały negatywny lub jakikolwiek wpływ na Air Italy Polska w przyszłości.

dlapilota.pl: W jaki sposób, widziałby Pan możliwość wspólnego korzystania przez wszystkich użytkowników z polskiej przestrzeni powietrznej, tak aby nie powodować ujemnych skutków ekonomicznych dla żadnej ze stron.

Mariusz Szpikowski: To pytanie powinno być zaadresowane do PAŻP-u, który poprzez zarządzanie przestrzenią powietrzną powinien stworzyć takie możliwości. Zagadnienia te, leżą w ich gestii i kompetencjach. My jako przewoźnik lotniczy nie widzimy przeciwwskazań.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

no zwłaszcza w ostatnich miesiącach GA nie przeszkadzało Air Italy Polska w TMA/CTR EPWA ;-)

LUDZIE KOGO WY PYTACIE??

Dlaczego pytacie AIR Italy Polska, która ma ile samolotów? Jeden? Jaki ruch oni generują w CTR, TMA Warszawa? Zapytajcie LOT, Wizzair lub innych, co powiedzą gdy szturmem ruszy lotnictwo z Babic, Sobień i innych okolicznych lotnisk, lądowisk w rejon Okęcia.Sumarycznie troszkę opóźnień może im się zebrać. Kogo trzymać w holdingu? Benka z pasażerami? Jak długo? Czy Cessna usiądzie za ogonem Benka? Czy Benek ma iść za ogonem małej Cesny na krytycznych prędkościach? O czym my tu mówimy. Chcemy "wjechać" nauką jazdy na tor formuły 1? Zaczną kontrolerzy trzymać loty szkolne w długich holdingach to się AOPA oburzy, że samolot "wisi" i pali paliwo-a to kosztuje. A holding Benka nie kosztuje? Latajmy szkolnie tam gdzie są na to warunki.

A gdzie według Ciebie są na to warunki. Gdańsk, Kraków, Katowice również odpadają. W Łodzi jak podchodzi rejsowy to kilkanaście minut wcześniej zaczynasz kręcisz się w Holdingu. Trzymać ścieżkę schodzenia to nauczysz się na symulatorze . Sztuką jest nie narozrabiać jak jest tłum i wiele się dzieje. Nie zapominaj że w samolocie Jest Instruktor który wie co należy robić. Ponadto taka Cessna zawsze może przerwać podejście i VFR-em spylić w bezpieczne miejsce.

Ciekawe, który kontroler będzie chciał wcisnąć cokolwiek pomiędzy samoloty odseparowane od siebie na prostej do lądowania? Ciekawe po jakim czasie i ile będzie musiałoby być wypalone paliwa w locie szkolnym w trakcie holdingu, aby zrezygnować i się poddać? Po ilu nieudanych podejściach ( bo trzeba było spylić) uczeń z instruktorem zrezygnują? Pamiętajcie, że Okęcie to nie Babice, gdzie jak ktoś się nie może wyrobić to odchyli się i przycupnie na pasie trawiastym. Ja wiem, że to łatwo powiedzieć - jakby co to się odchylę, odlecę, poczekam.... . Ale Okęcie to nie lotnisko aeroklubowe ( z całym szacunkiem dla małych lotnisk). Tu nie tylko inaczej się lata, ale są również służby z którymi nie ma dyskusji i licytowania się kto co i jak ma robić. Życzę powodzenia w lataniu szkolnym na Okęcie i jestem ciekaw po jakim czasie zaczną się znowu "spacery" do Łodzi na kontrolowane.

Kolega ma jakieś doświadczenie w prowadzeniu ruchu? Kontrolerzy sobie spokojnie poradzą z sadzaniem małych maszyn na Okęciu, tak w IFR, jak i VFR. Zadajcie sobie tylko pytanie, komu się to opłaca i dlaczego nikomu.

Ale nadal nie dałeś żadnej alternatywy do szkoleń. Nie sztuką jest zabronić, sztuką jest znaleźć wyjście aby jak najwięcej osób było zadowolonych. Ja jestem z tych pilotów którzy przez niektórych są uważani za "niepełnosprawnych". Szkoliłem się w USA i tam latałem sporo IFR-em. Podczas żadnego etapu szkolenia nikt mi nie powiedział żebym spadał z tym "kukurźniakiem",a lądowałem na lotniskach gdzie jest ponad 600 operacji dziennie.

A tak w ogóle to kiedy nabór pilotów do Air Italy Polska bo już się trochę nudzę?

A ilu pilotów potrzebuje jeden samolot?;-)