Wyniki ankiety w sprawie TSA 06. Zmiany prawdopodobnie od przyszłego roku
W połowie lipca wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej zapytaliśmy środowisko lotnicze o opinię w sprawie zmian strefy TSA 06.
TSA 06, z definicji strefa z możliwością rezerwacji na wyłączność, leży w istotnym, dla ruchu General Aviation miejscu środkowo, południowo, zachodniej Polski. TSA 06 umiejscowiona pomiędzy Częstochową, Piotrkowem, Łodzią i Wrocławiem jest istotnym „szlakiem” tranzytowym lotnictwa ogólnego, przestrzenią aktywnie wykorzystywaną przez szybowników i paralotniarzy, w końcu przestrzenią niezbędną do szkolenia i świadczenia usług w ramach posiadanych certyfikatów.
Niezwykła aktywność w tworzeniu i zajmowaniu przestrzeni przez wojsko, w imię dobra ogólnonarodowego bulwersuje środowisko lotnicze. Dla przypomnienia, zgodnie z prawem lotniczym, prawo do przestrzeni należy się każdemu na równych zasadach. Jednak „apetyt” strony wojskowej na zasoby przestrzeni powietrznej, brak usystematyzowanych wcześniej konsultacji społecznych zaowocował, że polska przestrzeń powietrzna jest jedną z najbardziej złożonych (pomimo, braku naturalnych przeszkód geograficznych). Zauważyliśmy również, że Polska stała się poligonem Europy, na którym wojsko pręży muskuły, być może przed stroną rosyjską. Podsumowując, faktem jest, że życie lotników lotnictwa ogólnego jest coraz trudniejsze, a lawirowanie w gąszczu ograniczeń, staje się trudne ograniczając lotniczą gałęź gospodarki.
Zaangażowanie środowiska w odpowiedzi do konsultacji było ogromne. W sumie zebraliśmy ponad 500 głosów. Wyniki ankiety, które przekazaliśmy do PAŻP publikujemy poniżej.
Pragniemy również podkreślić, że celem ankiety było poznanie opinii użytkowników, na wniosek strony wojskowej, a oddane głosy będą punktem wyjściowym do wypracowania optymalnego rozwiązania, uwzględniającego potrzeby wszystkich użytkowników. Według zapewnień PAŻP, konsultacje, ze środowiskiem lotniczym mają się odbyć jesienią bieżącego roku.
Poniżej, prezentujemy Wasze opinie w temacie, które zostaną użyte podczas konsultacji. Do konsultacji, przekażemy wybrane argumenty, zapisane w komentarzach pod ankietą.
1. Wojsko musi gdzieś latać (fajnie, że pytają), tylko proponuje zostawić "przesmyki" dla "maluszków" na latanie przez południowo zachodnią cześć centralnej Polski.
2. Warunek - TRA i dopuszczenie przez wojsko pojedynczych, niezbędnych operacji komercyjnych (prace lotnicze), w zasadzie na różnych wysokościach. Do tej pory TSA stanowią poważne utrudnienie w działalności komercyjnej wykonywanej na rzecz instytucji państwowych. Warunki wykonania wielu operacji + TSA stanowią często przeszkodę uniemożliwiającą wykonanie zadań. Wojsko już wystarczająco zajmuje przestrzeni, by negocjować jeszcze kolejne ograniczanie dostępności powietrza dla obywateli, dla których zresztą to wojsko ponoć istnieje. Wystarczy, by strefa ograniczeń od ziemi była czynna od wschodu przez 3, 4 godziny, a żołnierze będą mieli zapewnioną możliwość treningu. Dodatkowo wszystkie strefy powinny być zamienione na TRA bez wyjątku, bo i tak o tym, czy da się przez nią przelecieć decyduje kontroler, czyli nie ograniczy to uprawnień wojska.
3. Zmiana strefy na TRA.
4. Z moich obserwacji bardzo często wojsko rezerwuje w/w przestrzeń i nie prowadzi żadnych operacji lotniczych.
5. Formularz nie uwzględnia licencji SPL których to użytkowników szczególnie te zmiany dotyczą !!! (przypis redakcji: dodano licencje SPL)
6. W okresie sezonu szybowcowego strefa ma byc otwarta od gnd do fl 95
7. Wprowadzenie możliwożliwości rezerwacji TSA06 między 11 a 18 LMT poni|żej 6500ft znacznie ograniczy możliwość wykonywania przelotów szybowcowych z lotnisk EPLL, EPPT, EPRU i EPOM. Jako alternatywę proponuję wykorzystanie przestrzeni TSA05 oraz stref D (poligony) które są dla szybowców i tak niedostępne a zarezerwowane są praktycznie cały czas. Dodatkowo utworzenie TRA w granicach obecnego MATZ (A,C i D) od GND które mogło by być dostępne dla wojska 24H.
8. Problem nie leży w godzinach aktywności TSA06 proponowanych przez wojsko, lecz w pionowych segmentach wysokości jakie sugerują. Wprowadzając ograniczenia wysokościowe w strefie TSA 06 ABC od GND automatycznie skazują pilotów SP latających w celach biznesowych ale też treningowych VFR do omijania niemałych stref co też generuje dodatkowe koszty ale też jest stratą czasu. Uważam, że dolne granice TSA 06 pod żadnym pozorem nie powinny zostać obniżone ze względu na przelatujące przez te strefy te same samoloty kilka razy w tygodniu. Wiem to z własnego doświadczenia, że wprowadzając takie ograniczenia byłyby bardzo uciążliwe dla codziennego funkcjonowania. Pamiętajmy też o szybownikach, wiele razy i moje trasy przecinały TSA 06 na wysokości 6-8 tyś. feet. Teraz nie wyobrażam sobie, jak bardzo niekorzystnie mogłoby to wpłynąć na loty pilotów general aviation. Wojsko może trenować wcześniej i później, w końcu to wojsko, więc chyba nie ma kłopotu z wczesnym wstawaniem? Skąd pomysł, żeby trenować w najlepszych godzinach termicznych? Od 18 do 20 jest masa czasu, podobnie od 4 do 10 rano. Jestem za wzrostem obronności kraju, ale od wojska wymaga si znacznie więcej niż wygodnictwa i latania kosztem innych pilotów, zwłaszcza młodych, którzy by może zasilą również szeregi armii. Bezmyslność i arogancja tego pomysłu - poraża.
9. NIE Proszę pamiętać o szybowcach którym zamyka się możliwość wykonywania długich przelotów na kierunku W-E a to jedyny wolny sektor kraju gdzie można wyłożyć kilka set kilometrów w jednym boku nie kolidując z innymi strefami. Trzeba również dać cieszyć się lataniem właścicieli małych samolotów
10. Minimum 10000ft AGL
11. Jestem licencjonowanym szybownikiem i pilotem z Katowic. Obecnie jedyna sensowna możliwość robienia przelotów szybowcowych z Muchowca i Gliwic polega na locie na zachód do Gliwic, a następnie na północ w kierunku EPOM właśnie przez rejon TSA06. Na wschód i północ nie możemy latać - jesteśmy ograniczeni strefami TMA i CTR EPKT. Na południe, aż do gór jest szeroka strefa braku noszeń termicznych ("żabi kraj"). Przeloty szybowcowe wykonuje się w godzinach aktywności termicznej tj. ok 10:00-17:00 LMT na wysokości 4000-6500 ft. AMSL. 6500ft to najczęściej występująca maks. wysokość podstaw chmur i sprawdza się w przypadku naszej strefy TRA26AB - strefa jest podnoszona do wysokości 6500ft i w zupełności to wystarcza. Proponuję zatem utworzenie takiego korytarza TRA w godzinach termicznych przeznaczonego do lotów szybowcowych w obszarze obecnego TSA06, w granicach wysokości: 4000-6500ft do swobodnego wykorzystania przez szybowce. Wyjątkiem jest awaryjna sytuacja zaniku noszeń termicznych, gdzie musi być możliwość legalnego wlecenia przez szybowiec w strefę TRA poniżej 4000ft AMSL (ok. 1000m AGL) za zgodą zarządzającego. Przeloty szybowcowe nie odbywają się często i takie TRA zapewne przez większość czasu w lecie byłoby dostępne dla wojska. Sugeruję aby w okresie letnim strona wojskowa wykonywała loty na niskich wysokościach w godzinach od 06 - 09 LT i po 19-tej. Przelotu szybowcowego (licencja SPL)nnie da się wykonać zimą, gdy nie ma termiki, pada deszcz i lecąc na jednej wysokości.
12. "Propozycja wojska jest nie do przyjęcia. Taka zmiana spowoduje paraliż działalności lotniska w Rudnikach. Nie wyobrażam sobie lotów szybowcowych jedynie między 15 a 18 bo jest to po prostu nie realne. A co z lataniem sportowym, przelotowym, zawodami?? Strefy TSA są praktycznie cały czas rezerwowane więc lotnictwo GA będzie uziemione. Moim zdaniem taka zmiana prowadzi tylko i wyłącznie do plajty lotniska w Rudnikach i kilku pobocznych podmiotów gospodarczych (np. szkoła spadochronowa Omega).
13. Zajęcie strefy w nocy od GND jest sensowne, reszta propozycji zmian jest nie do przyjęcia.
14. Dla aktywności wojskowej w ciągu dnia nie mam alternatywnej propozycji. Spoglądając na lotniczą mapę Polski widać wyraźnie, że wojsko zajmuje znaczną część nieba, a w połączeniu ze strefami TMA w znaczący sposób utrudnia lub wręcz uniemożliwia wysoki wyczyn lotnictwa sportowego (szybownictwa). Zdając sobie sprawę z potrzeb obronności naszego kraju ale musi to zostać sprowadzone do racjonalnych stanów. Coraz trudniej wyznaczyć sensowne trasy dla długich przelotów, a przecież w lotniczym środowisku powszechnie wiadomo, że polscy piloci wiodą prym na świecie - gdzieś muszą trenować!
15. Ze względu na brak dolotu i odlotu do i z lądowiska Bełchatów Kałduny przez samoloty i szybowce wyrażam stanowczy sprzeciw przeciwko propozycjom strony wojskowej w takiej formie. Lądowisko istnieje od 14-tu lat i rocznie wykonywanych jest na nim około 1000 operacji lotniczych a roczny ogólny nalot statków powietrznych bazujących na lądowisku zawiera się w przedziale 400-600h (szybowce i samoloty). Przez ten okres nigdy nie mieliśmy problemów ze strony kontroli ruchu lotniczego lotniska Łask, ale nowa propozycja 6-tek zabije całą naszą działalność lotniczą w tym miejscu. Proponuję zmienić granice TSA6B lub wprowadzić zmiany tak aby nie było konfliktu po obydwu stronach. Z poważaniem właściciel lądowiska Bełchatów Kałduny Wiesław Kusiak
16. Sprzeciwiam się jakiejkolwiek rezerwacji tej przestrzeni poniżej 6500ft w godzinach 11-18 LMT w okresie od 01 04 do 30 09 Spowoduje to znaczne ograniczenie możliwości przelotów szybowcowych z lotnisk EPLL, EPPT, EPRU i prawdopodobnie także EPOM
17. Jeżeli jest to konieczne to powyżej 2000 AMSL, mamy najbardziej skomplikowaną i pociętą przestrzeń w Europie, wkrótce na dłuższy przelot szybowcowy trzeba będzie jecha za granicę. Szkoda że ankieta nie zauważa pilotów szybowcowych, mimo ze jestem pilotem szybowcowym (SPL) muszę zaznaczy inną opcję, w takim razie PPL
18. Problem jest w tym, że po zakończeniu swoich lotów wojsko nie zwalnia przestrzeni. Często jest tak, że przestrzeń jest zajęta a lot wykonała jedna Iskra i trwał on 20 min. Większa elastyczność ze strony wojska, myślę że jest to możliwe do zrealizowania.
19. W zimie I po 19 czasu lokalnego jak szybowce nie lataja to może wojsko latać - ale nawet wtedy to powinno być TRA
20 W okresie letnim powyżej 6500ft, w okresie zimowym powyżej 3500ft lub zmiana granic TSA6 poza MATZ Łask
21. W okresie letnim TSA06 ACD w godzinach LMT 10-18 powinny być dostępne dla ruchu GA (szybowce i samoloty) do wysokości conajmniej 6500 FT. W innym przypadku ośrodki typu aeroklubu będą zgłaszać zapotrzebowanie na tą przestrzeń na formularzach RQA co będzie powodować konflikty.
22. Rozszerzenie czasu powoduje poważne zakłucenie aktywności Karkonoskiego Klubu Paralotniowego, oraz innych klubów jak Stowarzyszenia Sudety czy Grupy Wrocławskiej. Chyba że strefa będzie powyżej 7500AMSL . Latanie termiczne ma sporo ograniczeń jak podstawa chmur czy siła i kierunek wiatru, a strefa TSA 06 jest ogromna. I zamyka niebo całkowicie na wschód od Wrocławia, a TSA 07 na Zach od Wrocławia. Rozszerzenie czasu TSA 06 uziemi jakieś 500 pilotów paralotni którzy tylko latem mogą bić rekordowe loty na tych właśnie kierunkach. Lot z Oleśnicy czy Leszna lub z południa, ze startowisk w Mieroszowie czy Cernej Horze. Dziś dystans 300 km dla paralotni jest osiągalny. Paralotniarze to dziś w kraju spora liczba, szacuje się ze jst aktywnie latających około 3000 pilotów. Ostatnie rozszerzenia stref około lotniskowych i zmiana z metrycznego na stopowy system poważnie wpłynęła na jakość naszego latania. Z Pozdrowieniami Prezes KKP Henryk Zjawin
23. Proponuję zdecydowanie ograniczyć powstawanie nowych stref TSA od GND.
24. Dlaczego strefy do lotów na niskiej wysokości nie można ustanowić w rejonie poligonu? Zmiana granic TSA 06 spowoduje duże utrudnienia ruchu lotniczego. Każdy kto z Piotrkowa próbował polecieć na zachód wie o czym mówię. Sam już uzgadniałem przelot z Łaskiem przez MATZ, w drodze z EPOM do EPPT. Była niedziela wieczór i nie było żadnego problemu. Uważam poziom dyskusji na portalu dlapilota za żenujący. Wszyscy jesteśmy użytkownikami przestrzeni powietrznej i mamy takie same prawa. Przyznaję rację stronie wojskowej, że muszą mieć przestrzeń do ćwiczeń, ale w czy w kraju wielkości Polski stref TSA zarządzanych przez siły powietrzne musi być aż tyle? O ile wiem Krzesiny korzystają ze strefy na południe o Torunia na poligonie. Czy zatem nie można lotów na małej wysokości prowadzić w tamtym rejonie?
25. Jeżeli jest to konieczne zajmowanie strefy TSA06 powyżej wysokości 3500ft
26. Tak jeśli każdy będzie mógł swobodnie tam latać.
27. Aktywacją strefy przy zaproponowanych przez wojsko warunkach jedynie przy złych warunkach pogodowych dla latania szybowcowego
28. Nie widzimy możliwości zablokowania wysokości od gruntu w strefie TSA 06C. Natomiast proponujemy przekształcenie strefy TSA na TRA.
Komentarze