PPL i IOŚ mają współpracować by ograniczyć negatywny wpływ transportu lotniczego na środowisko
Polskie Porty Lotnicze i Instytut Ochrony Środowiska podpisały w czwartek list intencyjny ws. współpracy dotyczącej prośrodowiskowych działań badawczo-rozwojowych. Chodzi m.in. o prowadzenie badań nad wpływem transportu lotniczego i ograniczenia negatywnego jego oddziaływania na środowisko.
List podpisali wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, członek zarządu PPL ds. strategii i marketingu Adam Sanocki oraz dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego Marcin Stoczkiewicz.
Jak wyjaśniono podczas czwartkowej konferencji prasowej, PPL i IOŚ mają m.in. podjąć działania badawczo-rozwojowe, których celem jest ograniczenie negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko, jakość powietrza, emisji CO2 oraz hałasu. Celem porozumienia jest również wspieranie inicjatyw w zakresie ESG, a także rozwój zrównoważonych rozwiązań technologicznych w branży lotniczej.
- Bardzo się cieszę, że doszło do powstania tego listu. My jesteśmy dzisiaj liderami, jeżeli chodzi o wszystkie branże, które rozwijają się w Europie, liderami w kierunku doprowadzenia do zerowej emisji lotniczej w 2050 roku - ocenił czwartek Maciej Lasek.
Krzysztof Bolesta zwrócił z kolei uwagę, że kwestia ochrony klimatu i środowiska ma również wpływ na konkurencyjność branży lotniczej.
- To jest przyciąganie pasażerów tymi rozwiązaniami ekologicznymi, przyjaznymi środowisku. Musimy być tym liderem zmian, liderem innowacyjności klimatycznej, środowiskowej, żeby i pasażerom ułatwiać i uprzyjemniać podróżowanie, ale też sprawiać, że to podróżowanie jest oszczędniejsze, bo mniej emisji to też mniej paliw i w związku z tym niższy koszt podróży – wskazał Bolesta.
Marcin Stoczkiewicz wyjaśnił, że w ramach współpracy powołana zostanie grupa robocza, której celem będzie określenie wpływu zmian klimatu na branżę lotniczą. - Te ekstremalne zjawiska pogodowe już obecnie przenoszą bardzo konkretne straty branży lotniczej – zwrócił uwagę. Dodał, że grupa będzie też pracować nad wpływem ryzyk regulacyjnych na branże lotniczą. Będzie się też starała przewidywać i przedstawiać PPL, w jaki sposób branża może dostosowywać do np. unijnych regulacji w zakresie ochrony środowiska. - Będziemy pracować w ramach tych grup roboczych nad wdrożeniem w Polsce dyrektywy, nowej dyrektywy o jakości powietrza. Tutaj spore wymagania ta dyrektywa nakłada także na porty (lotnicze - PAP) – dodał.
Stoczkiewicz zwrócił uwagę, że branża lotnicza jest sektorem trudnym do dekarbonizacji, dlatego osiągnięcie przez nią neutralności klimatycznej jest „olbrzymim wyzwaniem”. Dodał, że kolejnym problemem jest też znaczna emisja hałasu przez branżę.
Jak wyjaśniły PPL celem współpracy będzie też wdrażanie rozwiązań ograniczających emisje gazów cieplarnianych i hałas wokół portów lotniczych, współpraca w zakresie rozwoju technologii wodorowych, rozwój i zastosowanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), optymalizacja energetyczna lotnisk (zwiększanie efektywności energetycznej i wykorzystanie OZE) oraz realizacja inicjatyw edukacyjnych promujących ochronę środowiska w transporcie lotniczym.



Komentarze