Przejdź do treści
Źródło artykułu

Port Polska: umowa na budowę bocznicy kolejowej - podpisana

Spółka CPK, która realizuje program Port Polska podpisała umowę dotyczącą bocznicy kolejowej - podał Port Polska w komunikacie. Obiekt powstanie do 2029 r.; po zakończeniu inwestycji tor będzie służył na potrzeby lotniska.

Jak wynika z szacunków spółki Centralny Port Komunikacyjny, dzięki tej bocznicy ok. 40 mln ton materiałów budowlanych zostanie dostarczonych na potrzeby budowy terminala i linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – Łódź. Transport kolejowy pozwoli na dowóz grysów, kruszyw, spoiw hydraulicznych, asfaltu i stali. „Skala inwestycji wyklucza poleganie na transporcie drogowym – stąd budowa bocznicy kolejowej. Po zakończeniu budowy portu lotniczego, obiekt będzie pełnił rolę bocznicy na potrzeby lotniska” - wyjaśniono.

Bocznica powstanie na północny zachód od lotniska w formule „projektuj i buduj”. Wykonawca, konsorcjum firm Unibep i Track Tec Construction, przygotuje dokumentację projektową oraz pozyska uzgodnienia i decyzje, łącznie z wnioskiem o pozwolenie na budowę.

Następnie konsorcjum zrealizuje roboty budowlane i uzyska pozwolenie na użytkowanie bocznicy – na odcinku od obszaru włączenia w istniejącą linię kolejową nr 3 do przyszłego terminala towarowego CPK. Na realizację wszystkich zadań zgodnie z harmonogramem będzie miał trzy lata od momentu podpisania umowy, której wartość to 143 mln zł brutto.

„To będzie największy zbudowany od podstaw tego typu obiekt rozładunkowy w najbliższym sąsiedztwie Portu Polska. Przewidujemy, że spełni swoją istotną rolę w trakcie budowy lotniska i linii kolejowej Warszawa – Łódź. Docelowo ta infrastruktura pójdzie po śladzie linii CMK Północ prowadzącej przez Płock i Włocławek do Trójmiasta. W związku z tym wykonawca bocznicy będzie musiał dostosować kluczowe elementy inwestycji do parametrów linii KDP” - podkreślił, cytowany w informacji członek zarządu CPK ds. kolei Piotr Rachwalski.

W ramach inwestycji ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Według przyjętego harmonogramu budowa lotniska na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

fos/ mrr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Komentowanie tego niusa zostało z automatu wyłączone. Jeśli chciałbyś/-abyś je skomentować prosimy o maila na adres wspolpraca@dlapilota.pl

Nasze strony