Przejdź do treści
Dauphin, AS365 N3, hiszpańskiej Służbie Celnej w locie (fot. Airbus Helicopters)
Źródło artykułu

Hiszpańska Służba Celna odebrała ostatni wyprodukowany śmigłowiec Dauphin

Airbus dostarczył hiszpańskiej Służbie Celnej ostatni wyprodukowany śmigłowiec Dauphin, AS365 N3. Wzmocni on zdolności Służby Nadzoru Celnego do zwalczania handlu narkotykami w Cieśninie Gibraltarskiej, Galicji i na Morzu Alborańskim.

Przed dostawą maszyna została doposażona w zakładach Airbus Helicopters w Albacete w system elektrooptyczny, radar, system łączności taktycznej i reflektor, bo większość lotów patrolowych odbywać będzie w nocy. Dzięki zapewniającym duży zasięg zbiornikom paliwa, Dauphin może spędzać w powietrzu do 3 godzin i 30 minut i utrzymywać dużą prędkość przelotową – 145 węzłów, co jest atutem, jeśli funkcjonariusze ścigają statki handlarzy narkotyków.

Trzy Delfiny hiszpańskich celników wykonują patrole nad morzem, pozwalające śledzić, ścigać i przechwytywać szybkie łodzie przemytnicze, zwykle przewożące kontrabandę.

W 2021 r. wiropłaty te, współpracując z załogami 45 statków i jednostek lądowych Służby Celnej, przyczyniły się do przejęcia ponad 200 ton narkotyków. „Hiszpańska Służba Celna jest naszym partnerem od 1985 roku. Z dumą obserwujemy, jak od przekazania formacji pierwszego Delfina w 2002 roku, śmigłowce te sprawdzały się w zwalczaniu handlu narkotykami w nieprzyjaznym środowisku", powiedział Fernando Lombo, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Hiszpanii. „Gratuluję funkcjonariuszkom i funkcjonariuszom służby celnej umiejętności pełnego wykorzystania możliwości patrolowych Dauphinów. Świadczy o tym wykonywanie każdą z kupionych maszyn prawie 1000 godzin nalotu rocznie na rzecz ochrony naszego społeczneństwa".

Pzekazany hiszpańskim celnikom wiropłat to ostatni wyprodukowany przez Airbus Helicopters w zakładach w Marignane śmigłowiec legendarnej rodziny Dauphin. W ciągu ostatnich 40 lat fabrykę opuściło ponad 1100 Dauphinów, które trafiły do 70 krajów i wylatały już siedem milionów godzin. Wśród licznych osiągnięć tej konstrukcji wyróżnia się ustanowienie w listopadzie 1991 roku światowego rekordu prędkości. Na dystansie trzech kilometrów Dauphin rozpędził się wtedy do 372 km/godz.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony