Przejdź do treści
Zmiany w PansaUTM - kategorie (fot. PAŻP)

Zmiany w PansaUTM

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przypomina, że z dniem 1 stycznia 2022 r. tracą ważność wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Świadectwa Kwalifikacji Operatora Bezzałogowego Statku Powietrznego.

W związku z powyższym w systemie PansaUTM PAŻP wprowadza kilka zmian.

Zmiany w zasobach w profilu pilota w PansaUTM

1. Wszyscy nowi użytkownicy systemu PansaUTM podczas zakładania profilu na stronie utm.pansa.pl proszeni są o dodawanie jedynie poniżej wymienionych certyfikatów:

Podczas wprowadzanie danych proszę pamiętać o wprowadzaniu poprawnych ID certyfikatów, zgodnych z rzeczywistością dat ważności i załączeniu zrzutów ekranowych, które jednoznacznie pokazują, że to są uprawnienia należące do danego pilota (imię i nazwisko) lub operatora (imię i nazwisko lub nazwa firmy).

2. Zarejestrowani użytkownicy, którzy dokonali konwersji Świadectwa Kwalifikacji powinni do 31 stycznia 2021 roku uzupełnić zasób UAS_PILOT_ID i UAS_OPERATOR_ID o zrzut ekranu z profilu pilota oraz operatora na stronie ULC (zgodnie z tabelą powyżej). Do tego czasu zarejestrowani użytkownicy mogą korzystać z PansaUTM na dotychczasowych zasadach o ile tylko posiadają w swoim profilu inne, wcześniej dodane uprawnienia (np. A1/A3), które pozwolą na zgodne z prawem wykonanie planowanego lotu.
Uwaga! Uwaga! Bez uzupełnienia profilu pilota (certyfikat UAS_PILOT_ID) nie będą możliwe loty w kategorii „szczególnej”, na które do tej pory pozwalało Świadectwo Kwalifikacji!

3. Więcej informacji można znaleźć na stronie Jak korzystać z PansaUTM.

Loty BVLOS

Plany misji BVLOS w krótkim opisie planu lotu powinny zawierać:

1. Informację o krajowym scenariuszu (NSTS-0X) według, którego są wykonywane loty lub informację, że loty są wykonywane zgodnie z zezwoleniem na operację wydanym przez Prezesa ULC, które powinno być załączone do planu misji.

  • Współrzędne oraz promień okręgu, w którym zawiera się zaznaczony w planie misji rejon lotu, zapisane w układzie WGS-84 oraz formacie XX°XX’XX”N XXX°XX’XX”E (stopnie, minuty, sekundy). Promień proszę podawać w metrach: np. 52°11’11″N 020°11’11″E 500M 
  • Zawsze numer operatora, dla którego wykonywany jest lot. Jeżeli numer operatora jest inny niż ten wydany na Twoje nazwisko (i wprowadzony do PansaUTM) to w takim przypadku do KAŻDEGO składanego planu misji BVLOS pilot ma załączyć zrzut ekranu z profilu operatora, dla którego wykonuje lot, widniejącego na stronie ULC (drony.ulc.gov.pl).
Proszę pamiętać, że ma być widoczny nr operatora oraz – jeśli lot wykonywany jest w oparciu o krajowy scenariusz standardowy NSTS – powinny być podświetlone na zielono kafelki potwierdzające odbiór przez ULC i kompletności oświadczenia Operatora BSP o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. 
  • Jeśli loty trwają kilka dni proszę podać w opisie ramy czasowe, w których faktycznie będą się one odbywać. W inny wypadku opublikowane przez PAŻP ostrzeżenie nawigacyjne DRA-I będzie informować o możliwej aktywności non stop. 
  • Przykład: Lot zgodnie z NSTS-05 dla operatora POLabc1234de56fgh. Rejon lotu: 52°11’11″N 020°11’11” 500M. Loty w godzinach 8-16.

2. Misje BVLOS należy składać 3 dni robocze (72 godziny) przed planowanym terminem rozpoczęcia lotów. 

3. Misje niezachowujące wymaganego terminu lub z opisem zawierającym błędy będą odrzucane z przyczyn formalnych bez rozpatrywania merytorycznego.

Zgłaszanie lotu w aplikacji mobilnej

1. Pilot BSP podczas wykonywania Check-Inu przed lotem powinien wprowadzić swój numer pilota i numer operatora, dla którego wykonuje operację.

2. Więcej informacji można znaleźć na stronie Jak używać DroneRadar

FacebookTwitterWykop

Nasze strony