Żegluga powietrzna
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że W Brukseli odbyło się spotkanie przedstawicieli państwowych władz nadzorujących (NSA - National Supervisory Authotity). Brali w nim udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W spotkaniu wzięli udział reprezentanci 18 państw należących do UE, a ponadto przedstawiciele Norwegii, Chorwacji, Macedonii, Szwajcarii oraz przedstawiciele organizacji międzynarodowych: EASA, EUROCONTROL i SESAR JU.
Zasadniczym tematem spotkania była ewolucja roli i zadań NSA w kontekście realizacji II etapu inicjatywy związanej z tworzeniem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES - Single European Sky) oraz skoordynowanie działań krajowych NSA na wspólnej platformie europejskiej. Zastanawiano się również, czy Platforma NSA będzie właściwym narzędziem do prowadzenia i nadzorowania procesu implementacji SES II.
Ustalono, że Komisja Europejska rozpocznie działania zmierzające do ujednolicenia sposobu prowadzenia nadzoru nad służbami żeglugi powietrznej w państwach członkowskich UE. Należy spodziewać się, że unifikacja obejmie nie tylko procedury i techniki nadzoru ale także określi strukturę i umocowanie NSA, zakres kompetencji oraz wymagania dla personelu.
W polskim modelu władzy lotniczej funkcje „regulatora” i „nadzoru” są obecnie wykonywane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, tzn. projekty przepisów technicznych i zapisy prawa lotniczego dot. żeglugi powietrznej są tworzone przez specjalistów ULC, którzy jednocześnie prowadzą nadzór i certyfikacje w obszarze żeglugi powietrznej. Na świecie funkcjonują również inne modele, tzn. takie, w których funkcja regulatora jest oddzielona od funkcji nadzoru – tak było również w Polsce do roku 2002.
Obecnie ciężar zadań regulatora w obszarze żeglugi powietrznej będzie się przesuwał w kierunku instytucji Unii Europejskiej.
W kwestii Platformy NSA:
Podkreślono jednogłośnie potrzebę jej ustanowienia. Główne założenia Platformy są następujące:
Platforma będzie funkcjonowała pod patronatem Single Sky Committee (SSC), jako narzędzie wspierając implementację SES;
W pierwszym etapie głównym zadaniem Platformy będzie opracowanie przewodnika (podręcznika) dla NSAs. Podręcznik będzie zawierał najlepsze praktyki w zakresie interpretacji i stosowania regulacji prawnych. Kolejnym zadaniem Platformy będzie identyfikowanie problemów spowalniających implementację inicjatywy SES w poszczególnych państwach;
Zakres oddziaływania Platformy będzie ukierunkowany na pomoc w realizacji złożonych zadań NSA, na przykład: określenie roli NSA w implementacji SES, realizacja inicjatywy „Peer Review”, wsparcie działań przedsięwzięcia SESAR, transformacja w kierunku pełnych kompetencji EASA w zakresie ATM;
Do współpracy z Platformą – również na prawach członka, zostaną zaproszone organizacje EUROCONTROL (SRC/SRU, PRC/PRU, CND), SESAR JU, EASA;
Uczestnictwo w Platformie NSA będzie dobrowolne;
Ze względu na ograniczone zasoby i możliwości poszczególnych NSA organizacja i sposób funkcjonowania Platformy będą elastyczne. Nie przewiduje się angażowania wszystkich NSA do każdego zadania Platformy;
Praca Platformy będzie w głównej mierze polegała na wzajemnych kontaktach przedstawicieli NSA (telefon, internet) uzupełnionych spotkaniami bezpośrednimi – dwa razy w ciągu roku. EUROCONTROL deklaruje gotowość do wspomagania organizacyjnego Platformy.
Komentarze