Przejdź do treści
Kolejne pozycje motoparalotni Niviuk R-BUS 40 wprowadzonej w zakręt, aż do chwili zderzenia z ziemią (fot. kadr z materiału video pozyskanego od świadka)
Źródło artykułu

Zderzenie paralotni z ziemią, lądowanie samolotu bez wypuszczonego podwozia - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0015/2023 (W, 04.05.2023 r., Knapy). Dotyczy: Po zainicjowaniu zakrętu, motoparalotnia Niviuk R-BUS 40 przeszła w pogłębiający się spiralny zakręt i zderzyła z ziemią. Komisja nie ustaliła jednoznacznie przyczyny pogłębienia zakrętu motoparalotni przed zderzeniem z ziemią.
1)    Możliwe nieświadome zwolnienie blokady linki trymera przez pasażera lub pod wpływem rosnących naprężeń w konstrukcji podczas zakrętu i przyspieszania, co doprowadziło do pogłębiania się zakrętu i ostatecznego zderzenia z ziemią.
2)    Zamontowanie blokad trymerów na konstrukcji wózka z tyłu za głową pilota i w miejscu niewidocznym dla niego.
3)    Wysoka masa startowa motoparalotni i związane z tym większe siły w układzie sterowania.
4)    Modyfikacja systemu sterowania skrzydłem, która obniżyła skuteczność sterowania motoparalotnią.
Raport końcowy 0015/2023

• 0020/2023 (PI, 07.05.2023 r., EPPI). Dotyczy: Twardego przyziemienia szybowca PZL KR-3 Puchatek na koło podwozia głównego i przednią płozę, przechylenia się na lewe skrzydło, którego końcówka uderzyła o ziemię. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice lądowania polegający na zbyt wysokim wyrównaniu szybowca w trakcie lądowania, a następnie zbyt gwałtownym dociągnięciu drążka sterowego na siebie w trakcie wytrzymania. Uchwała 0020/2023 

• 0022/2023 (PI, 22.05.2023 r., EPCD). Dotyczy: Lądowania samolotu Cessna C-172 RG bez wypuszczonego podwozia na trawiastej drodze startowej. Przyczyną zdarzenia było pęknięcie okucia montażowego siłownika hydraulicznego układu wypuszczania i chowania lewej goleni podwozia głównego. Uchwała 0022/2023

• 0044/2023 (W, 14.07.2023 r., Roszków Pierwszy k. Koła). Dotyczy: Lądowania szybowca Rolladen-Schneider LS-4 w terenie przygodnym. Po przyziemieniu, w trakcie dobiegu szybowiec przetoczył się przez niewidoczne zagłębienie terenu, co spowodowało uderzenie ogonem o ziemię. W wyniku tego uderzenia belka ogonowa szybowca została złamana, a owiewka kabiny uległa pęknięciu. Przyczyną zdarzenia była zbyt późno podjęta decyzja o lądowaniu w terenie przygodnym, brak przelotu nad terenem wybranym do lądowania, w celu sprawdzenia czy nadaje się on do wykonania lądowania oraz przetoczenie się szybowca przez niewidoczne w trakcie dobiegu zagłębienie w ziemi. Uchwała 0044/2023

• 0068/2023 (PI, 01.09.2023 r., EPWT). Dotyczy: Po przyziemieniu samolotu Tecnam P2002 JF na DS 26 i przejechaniu około 30 metrów od rozpoczęcia hamowania, załoga zaobserwowała opadnięcie maski samolotu. Nastąpiło uszkodzenie łopat śmigła i wyłączenie silnika. Przyczyną zdarzenia było zmęczeniowe pęknięcie sworznia amortyzatora przedniej goleni spowodowane długotrwałymi, zmiennymi (cyklicznymi) obciążeniami. Uchwała 0068/2023

• 0810/2022 (I, 27.02.2022 r., EPMO). Dotyczy: Podczas podejścia do pasa 08 EPMO, Zauważenia przez załogę braku wskazań o wypuszczeniu podwozia samolotu Tecnam P2006T. Wypuszczenia podwozia sposobem awaryjnym. Przyczyną zdarzenia było zastosowanie przez producenta samolotu Tecnam P2006T niewłaściwych elementów w układzie wypuszczania i chowania podwozia samolotu. Uchwała 0810/2022

• 0987/2020 (I, 18.03.2020 r., EPBC). Dotyczy: Dwukrotnego niebezpiecznego zbliżenia samolotów PS28 Cruiser i Cessna 172. W trakcie obu zbliżeń załogi samolotów nie utrzymywały ze sobą kontaktu radiowego. Przyczyną i czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia było duże natężenie ruchu w kręgu nadlotniskowym, niewłaściwa obserwacja sytuacji ruchowej w rejonie lotniska oraz nieskuteczne próby ułożenia ruchu statków powietrznych w kręgu nadlotniskowym. Uchwała 0987/2020

• 4172/2021 (I, 16.10.2021 r., EPML). Dotyczy: Skrócenia przez załogę samolotu Piper PA28 wejścia w lewy krąg nadlotniskowy do RWY5 26 i wykonania podejścia bezpośrednio za szybowcem SZD-54 Perkoz. W czasie jednoczesnego przyziemienia samolot Piper znajdował się około 200 m za szybowcem. Przyczyny i czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: utrata kontaktu wzrokowego z ziemią w locie VFR na wysokości 6000 ft AMSL nad chmurami, które pokrywały ponad połowę nieba od wysokości około 2500-2600 ft AGL; niewłaściwa analiza ruchu w kręgu nadlotniskowym; chęć wykonania szybkiego lądowania. Uchwała 4172/2021

• 6507/2023 (W, 23.10.2023 r., Nabór k. Koszalina). Dotyczy: Po osiągnięciu wysokości 230 m AGL, paralotnia z napędem – skrzydło DRIFTAIR 18, przy pracującym silniku przeszła do spirali i z dużą prędkością zderzyła się z ziemią. Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było kontynuowanie przez pilota spirali do zbyt małej wysokości nad terenem, co nie pozwoliło na wyprowadzenie do lotu poziomego. Czynnik sprzyjający zaistnieniu zdarzenia: Możliwa utrata świadomości z powodu działających na organizm pilota przeciążeń. Uchwała 6507/2022

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony