Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zderzenie motoparalotni z ziemią, awaryjne wypuszczenie podwozia, niebezpieczne zbliżenie statków powietrznych - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0053/2024 (W, 21.07.2024 r., Lipowa). Dotyczy: Samolot ultralekki J-1 „Prząśniczka” po starcie z pola w miejscowości Lipowa i osiągnięciu wysokości około 40 m nad terenem rozpoczął zakręt w stronę opadającego terenu. Zakręt nagle pogłębił się, a samolot wszedł w lewy korkociąg, zderzył się z ziemią, zapalił i całkowicie spłonął. Pilot poniósł śmierć na miejscu. Działając na podstawie art. 135 pkt. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (z późn. zm.) PKBWL postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia z następujących powodów: pilot samolotu nie posiadał uprawnień lotniczych; statek powietrzny nie był wpisany do rejestru ani do ewidencji statków powietrznych; statek powietrzny nie posiadał jakiejkolwiek dokumentacji zdatności do lotu, dokumentacji użytkowej (np. Instrukcji Użytkowania w Locie) oraz wymaganego ubezpieczenia; samolot użytkowany był według nieudokumentowanych zasad oraz niezgodnie z przepisami stanowiącymi o użytkowaniu statku powietrznego; miejsce startu nie figurowało w Ewidencji Lądowisk ULC. Uchwała 0053/2024

• 0011/2024 (PI, 04.03.2024 r., EPMO). Dotyczy: Podczas podejścia do lądowania załoga samolotu Piper Pa-44 180T stwierdziła brak sygnalizacji (także dźwiękowej) wypuszczenia przedniego podwozia. Awaryjne wypuszczenie podwozia również nie przyniosło rezultatu. Po kolejnej, zakończonej powodzeniem próbie załoga wykonała bezpieczne lądowanie. Przyczyną zdarzenia było nieprawidłowe tarcie oraz zablokowanie rozpórki przedniego podwozia podczas swobodnego opadania, a także zanieczyszczenie łożysk mechanizmu chowania przedniego podwozia. Uchwała 0011/2024

• 0031/2024 (I, 21.05.2024 r., EPPT). Dotyczy: W trakcie lądowania skoczka spadochronowego miało miejsce lądowanie samolotu Tecnam P2008-JC. Podczas kołowania doszło do kontaktu czaszy i linek spadochronu z usterzeniem pionowym samolotu. Przyczyny i czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: duże natężenie operacji powietrznych w rejonie lotniska EPPT, małe doświadczenie skoczka spadochronowego, brak reakcji kierującego lotami i kierującego skokami spadochronowymi na obecność skoczka daleko od rejonu planowanego lądowania, utrudniona obserwacja przez załogę przestrzeni nad samolotem Tecnam ze względu na jego konstrukcję – górnopłat. Uchwała 0031/2024

• 0037/2024 (W, 22.06.2024 r., Sitaniec k. Zamościa). Dotyczy: Kiedy moto-paralotnia znalazła się w rejonie Sitańca pilot zaczął obniżać wysokość lotu i wykonał zakręt w stronę Zamościa. Pilot chciał zaczekać na pozostałe moto-paralotnie, które leciały z mniejszą prędkością. Po upływie około 2-3 minut po zmianie kierunku lotu nastąpił silny podmuch termiczny. W jego wyniku podwinęła się prawa strona skrzydła (klapa), a chwilę później lewa (fronsztal). Do zderzenia z ziemią pilotowi nie udało się otworzyć (wypełnić) skrzydła. Wózek moto-paralotni zderzył się z ziemią lewą stroną. W wyniku zdarzenia moto-paralotnia została znacznie uszkodzona a pilot i pasażerka odnieśli poważne obrażenia ciała. W trakcie zbierania materiału do badania zdarzenia ustalono, że: pilot nie posiadał wymaganego orzeczenia lotniczo-lekarskiego; skrzydło moto-paralotni nie posiadało wymaganego przeglądu technicznego; pilot nie wykupił obowiązkowego ubezpieczenia OC. Po analizie zebranych materiałów, działając na podstawie art. 135 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. 2002 Nr 130 poz. 1112, z późn. zm.), Komisja postanowiła odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, powiadamiając jednocześnie właściwe organy o podejrzeniu naruszenia przepisów karnych. Uchwała 0037/2024

• 2350/2020 (I, 12.08.2020 r., TMA Łódź). Dotyczy: Niebezpiecznego zbliżenia statków powietrznych Tecnam P2006T i Piper P34. Przyczyną zdarzenia było niewykonanie przez załogę samolotu Piper instrukcji odlotu po wykonaniu niskiego przelotu nad RWY. Uchwała 2350/2020

• 2414/2020 (I, 14.08.2020 r., EPBC). Dotyczy: Niebezpieczne zbliżenie statków powietrznych Cessna 172N i Cessna 152. Przyczyną i czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia była niewłaściwa obserwacja przestrzeni powietrznej w kręgu nadlotniskowym, a także nieprzekazanie informacji o ruchu załogom statków powietrznych. Uchwała 2414/2020

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony