Zdarzenie lotnicze 400/07 - lądowanie Cessną na Wiśle

ULC

Urząd Lotnictwa cywilnego poinformował, że Prezes ULC wydał komunikat w sprawie zdarzenia lotniczego 400/07.

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 września 2007 r., na samolocie Cessna 150M, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 34, zaklasyfikowano do kategorii „Czynnik techniczny” w grupie przyczynowej „Poważna awaria silnika – T1” oraz do kategorii "Czynnik organizacyjny" w grupie przyczynowej „System szkolenia – O2".

W związku z tym zdarzeniem Urząd Lotnictwa Cywilnego zadecydował o konieczności wykonania studium zawierającego ocenę ryzyka oraz kryteria bezpiecznej realizacji operacji na lotnisku Babice.

W październiku wypracowana przez ULC propozycja studium zostanie przekazana do konsultacji środowisku lotniczemu i ekspertom lotniczym.

Z treścią Komunikatu można zapoznać się za pośrednictwem strony internetowej ULC.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
comments powered by Disqus

Komentarze

Szanowni Koledzy,
czytając wasze komentarze aż żal bierze ze to nie wy własnie pracujecie w tym Urzedzie. od razu na mysl przychodzi jakby to było wspaniale i dobrze.
z komentarzy (nie wszystkich)wynika, ze na sprawach zwiazanych z bezpieczeństwem lotów mało kto sie zna. poczytajcie trochę pouczcie się a potem zajmujcie stanowisko. zalecenia w zakresie bezpeczeństwa lotów to nie koniecznie oddźwięk najważniejszych aspektów wypadku. jakby sie zastanowić głeboko nad wielowątkowością tego wypadku, to każdy znalazłby coś, co by go zaniepokoiło. raport komisji pozostaje raportem a działania ULC są uzasadnione. przypomnijcie sobie jakie były zakusy na likwidację lotniska zaraz po wypadku, i to nie tylko tym. jakos mija dwa czy wiecej lat i lotnisko istnieje, a ULC chce zrobić studium prawdopodobnie po to by operacje z Babic były bezpieczne dla wszystkich. także dla tych, którzy mieszkaja w okolicy i też maja prawo mieć obawy co i jak lata nad ich głowami. krytycy. wzywam was do dyskusji.

Zastanawiające jest dlaczego ULC wywalił następujący wniosek PKBWL a dotyczący w istocie przyczynę wypadku lotniczego ze stron 63-63 raportu końcowego:
( http://www.mi.gov.pl/files/0/30576/2007_400_RK_PKBWL.pdf )

„PKBWL przypomina pilotom o możliwości zamontowania w samolotach instalacji do pomiaru temperatury powietrza w gaźniku. Jeśli temperatura w gaźniku spadnie poniżej punktu zamarzania pojawia się ryzyko oblodzenia gaźnika, ale stopień tego zagrożenia zależy od wilgotności powietrza. Pilot może jednak dostosować ustawienie podgrzewu gaźnika tak by utrzymywać temperaturę w gaźniku poza zakresem zamarzania i wyeliminować zagrożenie. Instalacja mierząca temperaturę powietrza w gaźniku jest szczególnie pomocna dla mniej
doświadczonych uczniów-pilotów, którzy nie umieją rozpoznać i zapobiec zjawisku oblodzenia gaźnika.”

Jak można wywnioskować z raportu PKBWL sposób realizacji operacji na lotnisku Babice nie wpłynął istotnie na warunki meteorologiczne panujące w dniu tego wypadku (w tym temperaturę i wilgotność powietrza) a tym bardziej na przyczynę samego wypadku lotniczego jakim było „zmniejszenie mocy silnika lub zatrzymanie jego pracy, spowodowane oblodzeniem gaźnika, uniemożliwiające kontynuowanie lotu”.

Szanowni koledzy piloci, proponuję czytać informację ze zrozumieniem, to ułatwia znacznie życie. To, co prezentujecie na tym forum to jest żenujące. Wczytajcie się dokładnie w treść komunikatu, a zapewnie wyciągniecie zgoła inne wnioski. Zadam wam pytanie, czy ktoś, kto chce konsultować problem ze środowiskiem lotniczym chce zamknąć lotnisko dla szkolenia lotniczego, czy może odwrotnie?. Osobiście upatruję w działaniu ULC nadzieję na dalsze funkcjonowanie lotniska.

Ustęp o upatrywaniu w działaniu ULC nadziei szczególnie Ci się udał, winszuję.

widać wyraźnie, że Kruszu i jego banda nie do końca zrezygnowali z uperdzielenia Babic.
Jak nic nie wskórał przez ostatnią zimę, to teraz podnosi sztandar bezpieczeństwa i sformowany przez ostatnie zarządzenie (patrz Dziennik Urzędowy ULC) zespół BL z Ireneuszem F. i innymi "ynteligentami" znowu podaruje nam szopkę na Babicach. Jako eksperta zaproszą na pewno Bogdana Ch. ostatnio bezrobotnego. Oczywistym jest, że ten nieszcześliwy wypadek nie ma najmniejszego związku z połozeniem Babic, ale skoro można swoje ciemne sprawki załatwić przy okazji, to mafia ULC się nie zawaha.
Cyniczny i chamski jest komunikat tego skompromitowanego prezesa.
Prezesa z podwójnym konfliktem interesów (ciągłe zatrudnienie Fundacja TSE i LOT,
stajacego w obronie przestępców i tolerującego dzikie bezprawie.
Jakie trzeba mieć plecy, żeby się dzisiaj utrzymać na stanowisku prezesa urzedu centralnego pomimo PISowskiej nominacji i totalnego ostracyzmu środowiska?
Panie Ministrze, Pana ślepotę my lotnicy nagrodzimy w najbliższych wyborach.

Jak się chce kogoś wychłostać, to kij zawsze się znajdzie.

Trochę kabaretowe:
1. Bo za karę zleca się w ramach zaleceń kontrolę w firmie co miała niezgodne normami paliwo
2. Jeżeli uczniowi zadano niewłaściwe zadanie to ...?
3. Nijak nie wynika czy podpłynął czy nie do rzeki
4. Jak nie było w programach szkolenia informacji o użyciu podgrzewu to odpowiada za to ULC - i powinny lecieć głowy
5. Skoro samolot był sprawny technicznie, a nie miał zarządzania ciągłością, to po co jest zarządzenie ciągłą zdatnością?
6. Można było napisać, kto znalazł i jak to było z płaceniem za wydobycie - to jest case!
7. Jak można było stwierdzić przyczynę, że to oblodzenie - słowo najprawdopodobniej aż się ciśnie do ust
8. Co mają kamizelki do przelatywania w poprzek rzeki?
9. No i pięknie na końcu czytamy: "Urząd podejmie działania zmierzające .... ocenę ryzyka oraz kryteria bezpiecznej realizacji lotów na EPBC" - facet jest twardy - to mógł być lot trasowy gdziekolwiek !!!!! :-))) Niedługo na bazie uszkodzenia szybowca w czeskich budziejowicach - urząd rozpocznie konsultacje w kierunku zasadności postawienia na środku pasa na EPBC, stacji meteo, a potem podejmie decyzję o zamknięciu pasa. Wiele dróg ku jednej Polsce.

Przecież przyczyna tego wypadku nie ma żadnego związku z lotniskiem. Wątpię, żeby oblodzenie gaźnika wiedziało, gdzie się aktualnie znajduje wg. WGS-84.