Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zbyt wysokie wykonanie fazy wyrównania, zatrzymanie pracy silnika, lądowanie w terenie przygodnym - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0084/2024 (PI, 19.08.2024 r., EPSU). Dotyczy: Podczas pierwszego samodzielnego lotu nastąpiło twarde przyziemienie samolotu Diamond DA20-A1, a następnie odbicie i wykonanie kangura. Uczeń-pilot wykonał odejście na drugie okrążenie po którym bezpieczne wylądował. Przyczyną zdarzenia było zbyt wysokie wykonanie fazy wyrównania skutkujące przepadnięciem, a następnie kangurem i przyziemieniem samolotu na przednią goleń. Uchwała 0084/2024

• 0007/2024 (I, 04.02.2024 r., EGCC). Dotyczy: Załoga samolotu Boeing 737-800 w trakcie podejścia do lądowania odczytała na wskaźniku "pomarańczową sygnalizację LOW" w głównym zbiornika paliwa. Załoga nie podejrzewała wycieku paliwa. Lądowanie zostało wykonane bezpiecznie na lotnisku docelowym. Przyczyną zdarzenia było zwiększone godzinowe zużycie paliwa przez silnik nr 1. Oprogramowanie wykorzystywane do sporządzania OFP nie optymalizowało planu lotu w ramach określonych kryteriów i ograniczeń. Uchwała 0007/2024

• 0046/2024 (I, 30.06.2024 r., EPPT). Dotyczy: W locie szkolnym załoga (szkolony pilot i instruktor) zauważyła nienaturalny przyrost temperatury lewego silnika. Załoga zredukowała moc silnika po czym temperatura spadła do normalnej. Załoga kontynuowała lot kontrolując parametry pracy silnika. Po pojawieniu się sygnalizacji COOLANT LOW, załoga wykonała czynności zgodnie kartą kontrolną i wyłączyła silnik. Po analizie sytuacji i warunków lądowania załoga podjęła decyzję o kontynuowaniu lotu na lotnisko bazowe (EPPT) zgłaszając sytuację naglącą PAN PAN oraz powiadomiono służby ATZ lotniska. Lot zakończono bezpiecznym lądowaniem. Załoga opuściła samolot Tecnam P2006T bez obrażeń. Przyczyną zdarzenia było rozszczelnienie i wyciek płynu z układu chłodzenia, który spowodował wzrost temperatury CT lewego silnika. Uchwała 0046/2024

• 0071/2024 (PI, 25.08.2024 r., Krasnystaw). Dotyczy: Pilot paralotni z napędem po zakończonym Pikniku Paralotniowym CHMIELOTY 2024 po starcie na wysokości około 10 m wykonując ostry zakręt utracił siłę nośną i spadł na ziemię. PKBWL postanowiła odstąpić od badania wyżej wymienionego zdarzenia, ponieważ osoba używająca statku powietrznego była pod wpływem alkoholu. Uchwała 0071/2024

• 0077/2023 (PI, 21.10.2023 r., Chełm, gmina Rudna). Dotyczy: Podczas przelotu samolotu Cessna TU206G na wysokości A050 z EPLS do EPLU około godz. 5.17 w odległości około 10 km na północny-wschód od miejscowości Rudna pilot zgłosił awarię silnika i że będzie zmuszony lądować w terenie przygodnym. Pilot lądował bezpiecznie na polu rolnym. Przyczyną zdarzenia była usterka mechaniczna regulatora obrotów śmigła silnika turbinowego Allison 250-C20S. Uchwała 0077/2023

• 0091/2024 (PI, 21.08.2024 r., EPLB). Dotyczy: Załoga samolotu Cessna 152 w składzie instruktor i uczeń pilot rozpoczęła lot nawigacyjny po trasie zamkniętej EPSL-EPSL. Po około 30 minutach lotu, instruktor zgłosił niedyspozycję i nagłe pogorszenie samopoczucia. Podjął decyzję o przerwaniu lotu i lądowaniu na lotnisku EPLB. Poinformowano FIS Warszawa o zaistniałej sytuacji i poproszono o obecność służb medycznych na lotnisku lądowania. Po lądowaniu, które nastąpiło o godzinie 16:57, instruktorowi udzielono pomocy medycznej. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia mogło być odwodnienie organizmu instruktora. Uchwała 0091/2024

• 0098/2024 (W, 02.09.2024 r., Nowa Różanka, k. Kętrzyna). Dotyczy: Pilot-właściciel przybył na lądowisko w Nowej Różance z zamiarem wykonania lotu samolotem ultralekkim TL 232 Condor. Po wyhangarowaniu samolotu i wykonaniu przeglądu przedlotowego, pilot wraz z pasażerem zajęli miejsce w kabinie. Kołowanie, próba silnika oraz początkowa faza wznoszenia przebiegały standardowo. Na wysokości około 100 m AGL nastąpiło zatrzymanie pracy silnika. Pilot podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym w terenie przygodnym. Przyziemienie z wyłączonym silnikiem na nierównym terenie skutkowało znacznym uszkodzeniem samolotu. Zatrzymanie pracy silnika w locie spowodowane obecnością wody w paliwie. Uchwała 0098/2024

Widok filtra paliwa po wypadku i widok komory pływakowej gaźnika (fot. PKBWL)

• 0109/2024 (I, 08.09.2024 r., lotnisko LATI). Dotyczy: Nieprawidłowo zabezpieczonego bagażu w luku samolotu Boeing 737-700 73S. Przyczyną zdarzenia był brak użycia siatek do zabezpieczenia ładunku w luku bagażowym nr 3. Uchwała 0109/2024

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony