Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Zarejestrowany agent - zmiana prawa

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

Nowelizowane rozporządzenie dodaje do katalogu podmiotów, które są zobowiązane do opracowania i wprowadzenia do stosowania programów ochrony przed aktami bezprawnej ingerencji - zarejestrowanego agenta. Zmiana ta związana są z potrzebą wykonania w krajowym porządku prawnym poniższych regulacji Unii Europejskiej w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego:

  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 2320/2002;

  • rozporządzenia Komisji (WE) nr 272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniające wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia (WE) 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady;

  • rozporządzenia Komisji (UE) nr 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego;

  • decyzji Komisji z dnia 13 kwietnia 2010 r. K(2010)774 ustanawiającej szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego obejmujących informacje, o których mowa w art. 18 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 300/2008.


Nowelizacja podyktowana jest również faktem dużego zainteresowania podmiotów, które nie prowadzą lotniczej działalności gospodarczej jednak są zainteresowane uzyskaniem statusu zarejestrowanego agenta. Chodzi tutaj przede wszystkim o firmy transportowe i spedycyjne, które zajmują się obsługą dużych ilości ładunków, w tym dostarczaniem ich na lotniska – szczególnie zagraniczne (w innych państwach Unii Europejskiej). W związku z faktem, że firmy te nie prowadzą lotniczej działalności gospodarczej, to nie posiadają programów ochrony opracowanych w trybie rozporządzenia w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa i rozporządzenia w sprawie programów ochrony, ani nie mają możliwości opracowania takich programów w obecnym kształcie stanu prawnego. Projektowana nowelizacja umożliwi wspomnianym podmiotom – firmom transportowym i spedycyjnym uzyskiwanie statusu zarejestrowanego agenta, tym samym stworzy dla tych podmiotów nowe możliwości rynkowe takie jak:

  • możliwość zwolnienia z kontroli bezpieczeństwa przywożonych do portów lotniczych ładunków w państwach Unii Europejskiej;

  • obniżenie kosztów działalności (brak konieczności dodatkowej kontroli bezpieczeństwa ładunku w porcie lotniczym);

  • przyspieszenie procesu obsługi ładunku (zyska na czasie związany ze zwolnieniem z kontroli bezpieczeństwa);

  • wzrost wiarygodności na rynku przewozu frachtu lotniczego.


Projekt rozporządzenia znajduje się na stronie ULC w zakładce Prawo/Projekty.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony