Electronic Conspicuity (OGN, ADS-L,...) dla wszystkich, czyli systemowe rozwiązanie w przystępnej cenie
Na niebie robi się gęsto. Oczywiście w lotach VFR ponad wszystko obowiązuje zasada widzę i jestem widziany, ale... No właśnie. Drona z samolotu, wiatrakowca czy śmigłowca raczej nie zobaczymy. Dlatego lepiej, aby on zobaczył nas. A zobaczyć nas może z wsparciem elektroniki, czyli Electronic Conspicuity.
Z drugiej strony, szkoły lotnicze, aerokluby chciałyby widzieć swoich uczniów, pilotów. I w końcu, różne zawody, konkursy, wyścigi wymagają obserwatorów, a Ci będą będą jak będą coś widzieli.
Do tego aby można było widzieć siebie na wzajem potrzebna jest infrastruktura naziemna, statki powietrzne muszą zostać wyposażone, doposażone w transpondery i wszyscy muszą jeszcze zrozumieć o co w tym całym chaosie chodzi i jak on działa.
Co do widzialności elektronicznej (Electronic Conspicuity) jest bardzo wiele oczekiwań. Często patrzymy na urządzenia do transmisji naszej pozycji poprzez serwis Flightradar24. Widząc z jednego odbiornika samoloty w odległości 300-400 km rozpalamy nasze oczekiwania wobec innych technik dystrybucji / rozsiewania pozycji. Ale, jak zwykle jest haczyk. Certyfikowane nadajniki ADS-B OUT w samolotach komunikacyjnych mogą nadawać z mocą około 270W. Takich mocy nie mamy dostępnych w niecertyfikowanych "transponderach" na lekkich statkach powietrznych.
Co z tym zrobić?
W dużym skrócie, pomysłem EASA jest dla lotnictwa lekkiego ustandaryzowanie mnogości standardów: OGN, ADS-B, FLARM, FANET, aplikacji mobilnych, RemoteID do jednego standardu, czyli ADS-L poprzez możliwość użycia go w sieci internetowej, w obecnym paśmie częstotliwości OGN/FLARM i drugim paśmie, w którym dopuszczalna moc została zwiększona do 500mW.
W standardach OGN, FLARM mamy do dyspozycji 25mW. I te 25mW wystarczają na spore zasięgi - nawet kilkudziesięciu kilometrów - pod warunkiem, że obie anteny (nadawcza i dedykowana bardzo czuła odbiorcza - na ziemi) będą siebie wzajemnie widziały i anteny nie będą zakłócane np. przez pokładowe systemy, lub szumy przemysłowe przy antenie odbiorczej.
Do tego , bardzo ważne jest umiejscowienie anteny OGN na statku powietrznym. Z jednej strony antena nadawcza powinna być pod spodem, z drugiej antena GNSS (popularna GPS) powinna być na górze. Do tego dochodzi, problem z samą instalacją, czyli robieniem "dziur" w statku powietrznym. Często samo położenie nadajnika z antenką pod szybą, na "parapecie" kokpitu jest niewystarczające. Przy zakrętach lub kierunkach odlotowych od anteny nie widać naszej pozycji. Jeszcze pół biedy kiedy szybowiec jest drewniany lub obszyty płótnem. Gorzej przy metalowych konstrukcjach. Co wtedy?
Są co najmniej cztery rozwiązania.
Pierwsze to zbudować jeszcze większą sieć odbiorników OGN/FLARM/FANET/ADS-B/ADS-L
Tutaj mamy propozycję do wszystkich właścicieli, zarządzających i zgłaszających lądowiska. Proponujemy tani odbiornik w cenie 3300PLN, który wspiera wszystkie wymienione w tym artykule standardy, w tym ADS-L. To takie ALL-IN-ONE. Odbiornik automatycznie retransmituje dane do sieci OGN i innych popularnych serwisów.
Dodatkowo oferujemy instalacje urządzenia na miejscu w cenie od 1000zł. Jedyne czego potrzeba do prądu i Internetu. My przyjedziemy z masztem, kablami i śrubkami.
Drugie to zadbać aby antenka nadajnika OGN była umieszczona w najlepszym możliwym miejscu.
Tutaj chcielibyśmy zaproponować nadajniki FollowME Beacon od Avionixa w cenie 499 zł i IGC/OGN. Dostępny jest w czterech opcjach:
- z własną antenką na "druciku" (dla paralotniarzy, motolotniarzy) innymi słowy wszystkich którzy nie mają skorupy do której mogliby przyczepić nadajnik.
- z odkręcaną antenką na złączu SMA i z własną baterią
- z odkręcaną antenką SMA i bez własnej baterii, aby podłączyć nadajnik pod instalację w szybowcu i aby nadajnik włączał i wyłączał się automatycznie po podłączeniu, odłączeniu zasilania
- IGC/OGN urządzenie nieco droższe ale z większą funkcjonalnością (zobacz tabelę porównawczą) z odkręcaną antenką SMA
Na życzenie po zakupie i przed wysyłką możemy skonfigurować urządzenie wprowadzając do niego model, typ i numery rejestracyjne statku powietrznego. Doradzimy, jak zrobić, aby OGN był widoczny na Flightradar24.
Trzecie zacząć stosować powszechnie standard ADS-L w paśmie O-Band z dopuszczalną mocą 500mW
Wybrane urządzenia w przystępnej cenie od 499zł wspierają standard ADS-L i można w nich ustawić większą, dopuszczalną moc nadawania.
Czwarte powoli zacząć robić te wszystkie rzeczy na raz.
Poniżej tabela porównawcza oferowanych tanich nadajników i odbiorników od firmy AVIONIX.
Większość produktów mamy dostępnych od ręki.
W razie pytań, prosimy o telefon: 511230660.
Kilka słów o ADS-L
ADS-L może funkcjonować na kilku warstwach fizycznych:
Na paśmie M - w zakresie częstotliwości 868,0 - 868,6 MHz (obecne częstotliwość OGN/FLARM) z maksymalną mocą 25mW
Na paśmie O - w zakresie częstotliwości 869,4 .. 869,65 MHz z maksymalną mocą 500mW
W Internecie również za pomocą mobilnej telefonii (LTE/4G, 5G,...)
Artykuł zawiera lokowanie produktu



Komentarze