Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zablokowane koła podwozia głównego wiatrakowca podczas rozbiegu, zahaczenie szybowca o linę holowniczą od paralotni - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 1300/2022 (W, 27.03.2022 r., EPPL). Dotyczy: Podczas próby wykonania startu (zawisu) śmigłowiec R44 II zaczął przechylać się na prawą burtę z jednoczesnym obrotem w lewo wokół osi pionowej. Podczas startu tylna część prawej płozy śmigłowca miała cały czas kontakt z ziemią. W chwilę potem łopaty wirnika głównego uderzyły w ziemię, po czym śmigłowiec przewrócił się na prawą burtę. Przyczyną zdarzenia była spóźniona reakcja ucznia pilota na przechylenie śmigłowca na prawą burtę z jednoczesnym energicznym przestawieniem dźwigni skoku ogólnego w górne położenie. Uchwała 1300/2022

• 2231/2022 (W, 13.05.2022 r., Lądowisko Brzeziny). Dotyczy: Zauważenia przez pilota wiatrakowca AutoGyro Cavalon nie odblokowania hamulca kół podwozia głównego podczas rozbiegu. Wiatrakowiec zwolnił i jednocześnie przechylił się na prawą stronę. W pozycji przechylonej obracający się wirnik główny dotknął ziemi, co spowodowało gwałtowny obrót wiatrakowca i przewrócenie go na prawą stronę kadłuba. Przyczyną wypadku był błąd pilotażu polegający na rozpoczęciu rozbiegu z zahamowanymi kołami podwozia głównego, co spowodowało powstanie sił niszczących w punktach mocowania podwozia głównego wiatrakowca i w efekcie wybudowanie podwozia podczas fazy rozbiegu. Raport końcowy 2231/2022

Wiatrakowiec AutoGyro Cavalon OK-AWC98 na miejscu zdarzenia (fot. PKBWL)

• 3116/2021 (PI, 21.08.2021 r., Strzyżowice k. Leszna (EPLS)). Dotyczy: W trakcie wznoszenia po starcie pilot samolotu holującego zauważył opadającą paralotniową linę holowniczą i żeby, o nią nie zahaczyć wykonał gwałtowny zakręt w prawo. Pilot szybowca nie zdążył powtórzyć manewru i lewym skrzydłem zahaczył o linę. Lądowanie w kukurydzy z liną owiniętą wokół szybowca Jantar Std 3. Przyczyną zdarzenia były kolizyjne kierunki na jakich odbywały się starty szybowców i paralotni. Zarządzający lotniskiem nie wyznaczył jednego kierującego lotami. Niedostateczna była też obserwacja przestrzeni powietrznej przez kierującego lotami szybowcowymi w trakcie startu zespołu. Raport końcowy 3116/2021

Na ilustracji z lewej strony pokazano linę holowniczą zarzuconą na szybowiec. Na ilustracji z prawej pokazano ślady pozostawione przez linę na krawędzi natarcia lewego skrzydła. (fot. Aeroklub Leszczyński)

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony