Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wspólne skrzydła inżynierii i lotnictwa – Aeroklub Krakowski i Politechnika Krakowska rozpoczynają współpracę

Aeroklub Krakowski i Politechnika Krakowska podpisały porozumienie o współpracy. Będą wspólnie prowadzić badania, projekty architektoniczne, praktyki studenckie i rozwijać kompetencje studentów niezbędne do pracy w branży lotniczej.

Partnerstwo Aeroklubu i Politechniki zaowocuje też m.in. wspólnymi działaniami dla zrównoważonego gospodarowania lotniskiem w Pobiedniku Wielkim. Podstawą kooperacji jest przekonanie obu partnerów, że Kraków może stać jednym z ważnych ośrodków kształcenia specjalistów lotniczych w Europie.

Aeroklub proponuje szeroki zakres wspólnych działań, które chciałby realizować z Politechniką Krakowską. Począwszy od kwestii prac badawczych i dyplomowych w obszarze lotnictwa poprzez pracę z dostępnymi w Aeroklubie jednostkami lotniczymi, wspólne działania wystawiennicze, promocyjne czy edukacyjne, a skończywszy na inwentaryzacji, skanowaniu i rozbudowie obiektów na terenie lotniska w Pobiedniku Wielkim. Architekci PK będą wspierać Aeroklub w pracy nad projektami budowy nowych obiektów oraz zagospodarowania zieleni na terenie lotniska.

Współpraca Wydziału Architektury z Aeroklubem Krakowskim zapowiada się bardzo interesująco. Planujemy działania zarówno o charakterze dydaktycznym, jak i badawczym. Dotyczyć będą one opracowań studialnych oraz projektów związanych z zagadnieniami planistycznymi, urbanistycznymi, krajobrazowymi, architektonicznymi i konserwatorskimi. Niewątpliwie współpracować będziemy też ze specjalistami z innych wydziałów PK – mówi prof. dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień-Woźniak, dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej.

Studenci Wydziału Mechanicznego będą mogli odbywać w Aeroklubie Krakowskim praktyki. Powstanie tam specjalne stanowisko dydaktyczne. Na uczelni natomiast prowadzone będą zajęcia z zakresu mechaniki lotniczej. Aeroklub zapewni pomoc techniczną w szerokim zakresie mechaniki silników lotniczych.

Mając na uwadze nasze doświadczenia związane z kierunkami dotyczącymi eksploatacji pojazdów szynowych i samochodowych rozważamy możliwość uruchomienia kierunku idącego w branżę lotniczą. Konkretnie związanego eksploatacją silników lotniczych – zapowiada prof. dr hab. inż. Marek S. Kozień, dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej.

We współpracę z Aeroklubem zaangażują się również wybitni specjaliści Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki PK. W planach jest wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do zaopatrzenia budynków Aeroklubu w energię elektryczną, ciepło i ciepłą wodę użytkową, instalacja bazujących na OZE układów wentylacji i klimatyzacji oraz wspólne działania mające na celu pozyskanie wykładowców i praktyków o wysokiej renomie, działających w obszarze transportu lotniczego oraz budowy i eksploatacji samolotów.

Przewidujemy wsparcie naszego partnera na etapie planowania i przy tworzeniu na terenie Aeroklubu rozwiązań z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury. Nasi specjaliści zaangażują się w dobór najlepszych metod pozwalających na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do zaopatrzenia budynków Aeroklubu. Mogę zdradzić, że wstępnie rozważamy ogniwa fotowoltaiczne, pompy ciepła gruntowe i powietrzne oraz farmy wiatrowe. Pozostajemy otwarci na inne wspólne działania zmierzające do wzajemnego rozwijania kompetencji naszych kadr – mówi prof. dr hab. inż. Sławomir Grądziel, dziekan Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Krakowskiej.

Kwestia kształcenia nowych kadr dla sektora lotniczego to dziś niezwykle palące wyzwanie. Zarówno zdaniem przedstawicieli Aeroklubu jak i innych ekspertów branży potrzebuje ona pilnie specjalistów, zwłaszcza z obszaru mechaniki samolotów.

Nie ma możliwości rozwoju rynku lotniczego bez rozwoju całego zaplecza technicznego: mechaników, obsługi naziemnej czy dedykowanych ośrodków do certyfikacji sprzętu. Osoby z uprawnieniami mechaników lotniczych rynek pracy obecnie wciąga natychmiast. Kraków jest kolebką kształcenia specjalistów lotniczych dzięki bazie Ryanair'a, ale my też chcemy wykroić kawałek tego tortu i widzimy Politechnikę Krakowską jako oczywistego ku temu partnera – mówi Adrian Król, prezes Zarządu Aeroklubu Krakowskiego. Politechnika Krakowska współpracuje już w tych tematach m.in. z Muzeum Lotnictwa Polskiego (m.in. przy remontowaniu silników).

W porozumieniu, podpisanym 27 lutego 2025 r. w Sali Senackiej PK przez prorektora Politechniki dr hab. inż. arch. Tomasza Kapeckiego, prof. PK oraz prezesa zarządu Adriana Króla i wiceprezesa Rafała Głąba z Aeroklubu Krakowskiego, obie strony zadeklarowały także wspólne aplikowanie o środki krajowe i zagraniczne na działania podstawowe oraz badawczo-rozwojowe, jak również chęć organizacji szkoleń, wykładów otwartych czy wizyt technologicznych dla pracowników i studentów.

W wydarzeniu uczestniczyli, od lewej: prof. dr hab. inż. Marek S. Kozień, dziekan Wydziału Mechanicznego PK, prof. dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień-Woźniak, dziekan Wydziału Architektury PK; prorektor prof. PK Tomasz Kapecki, Rafał Głąb, wiceprezes Aeroklubu; Adrian Król, prezes Aeroklubu Krakowskiego i prof. dr hab. inż. Sławomir Grądziel, dziekan Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki PK. (fot. Jan Zych)

Politechnika Krakowska od lat dąży do nawiązywania i rozwijania partnerstw, które łączą świat nauki z praktyką. Współpraca z Aeroklubem Krakowskim to doskonały przykład synergii między środowiskiem akademickim a branżą lotniczą. Dzięki temu partnerstwu nasi studenci mogą uzyskać niepowtarzalną możliwość zdobywania praktycznych umiejętności oraz lepszego zrozumienia specyfiki pracy w sektorze lotniczym – mówi dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, prof. PK, prorektor Politechniki Krakowskiej ds. ogólnych.

Aeroklub Krakowski powstał 30 stycznia 1928 roku. To jedno z najstarszych stowarzyszeń lotniczych w Polsce. Obecnie prowadzi szkolenia samolotowe, szybowcowe a także modelarnię. Dysponuje lotniskiem trawiastym w podkrakowskim Pobiedniku Wielkim z zapleczem technicznym i hangarami, w których swoje miejsca mają szybowce i samoloty należące do Aeroklubu.

Na zdjęciu głównym: Umowę o współpracy Politechniki krakowskiej z Aeroklubem Krakowskim sygnowali, od lewej: dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, prof. PK, prorektor ds. ogólnych, Adrian Król, prezes zarządu Aeroklubu Krakowskiego i Rafał Głąb, wiceprezes zarządu Aeroklubu Krakowskiego. (fot. Jakub Paduch)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony