Wrześniowy numer "Lotnictwa" już w salonach prasowych
Wrześniowy numer miesięcznika "Lotnictwo" już w kioskach, a w nim:
Krzysztof Zieliński
Cywilne silniki odrzutowe
Silniki odrzutowe są od wielu lat podstawowym napędem większości używanych samolotów komunikacyjnych i wojskowych. Praktycznie sto procent obecnie użytkowanych konstrukcji cywilnych to silniki turbowentylatorowe (dwuprzepływowe) o wysokim stopniu dwuprzepływowości, które w cywilnych zastosowaniach wyparły silniki turboodrzutowe (jednoprzepływowe).
Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Służba Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP – czas zmian
Wojskowy ruch lotniczy to bardzo mało znany obszar aktywności lotniczej. Specyfika działań wojskowych statków powietrznych powoduje, że kierowanie ich ruchem w przestrzeni powietrznej jest dość skomplikowane, a przy tym znacznie wykracza poza ramy wszelkich możliwych cywilnych regulacji i zasad, w tym przepisów Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego – ICAO (International Civil Aviation Organization). Dlatego wojskowa służba ruchu lotniczego codziennie zmierza się z wyzwaniami, które są całkowicie obce cywilnym kontrolerom ruchu lotniczego.
Piotr Butowski
RIAT 2009
Co roku w lipcu w bazie RAF Fairford w hrabstwie Gloucestershire na południu Anglii zbierają się entuzjaści lotnictwa na największe na świecie pokazy wojskowych statków powietrznych Royal International Air Tattoo. Nie jest to wystawa biznesowa, ale parada współczesnych i historycznych samolotów i śmigłowców z sił powietrznych z całego świata. Nie spotkamy tam nikogo w krawacie, za to zobaczymy całe rodziny z plażowymi parawanami, parasolami, leżakami i lodówkami przenośnymi. W tym roku RIAT odwiedziło ponad 160 tys. widzów.
Jens Schymura
Wizyta w Base Aérea No 6
Po gorącym przywitaniu naszego przewodnika, oficera Sił Powietrznych Portugalii oraz po wymaganej kontroli paszportów, złożyliśmy sprzęt fotograficzny w niebieskim Renaulcie. Już po krótkim przyjrzeniu się bazie mieliśmy o niej bardzo dobre zdanie. Jest to jedna z największych baz portugalskich sił powietrznych, o powierzchni ponad dziesięć kilometrów kwadratowych, a liczba służącego w niej personelu sięga dziewięciuset wojskowych.
Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
PZL-Mielec M 28 Bryza – samolot do wszystkiego
Przez kilka dekad prawdziwym koniem roboczym polskiego lotnictwa wojskowego był samolot An-2, widoczny dosłownie na każdym lotnisku. Dziś tę rolę stopniowo przejmuje M 28 Bryza, wojskowa odmiana samolotu M 28 Skytruck. M 28 Bryza służy jako samolot transportowy, transportowo-desantowy do szkolenia skoczków spadochronowych i przerzutu sił specjalnych, szkolno-transportowy do szkolenia pilotów, transportowo-pasażerski, do przewozu ważnych osobistości oraz jako morski samolot patrolowo-rozpoznawczy i monitorowania skażeń.
Waldemar Zwierzchlejski
Hubble Space Telescope cz.II
Jak wiadomo, badająca przyczynę katastrofy Columbii komisja Gehmana (oficjalnie CAIB – Columbia Accident Investigation Board), prócz wyjaśnienia powodu utraty orbitera wraz z załogą, przedstawiła również szereg nakazów i zaleceń, które miały uchronić kolejne misje przed powtórzeniem tragicznego losu pierwszego promu kosmicznego.
Henryk Czyżyk
Wojska Radiotechniczne w Wojskach Lotniczych
Historia Wojsk Radiotechnicznych w Polsce jest tematem trudnym do opisania. Radiolokacyjne stacje były i są obecne we wszystkich rodzajach sił zbrojnych, a wzajemne przenikanie się jednostek, liczne fuzje i podziały komplikują stworzenie jednolitego opracowania na ten temat. Jednym z najmniej znanych obszarów jest funkcjonowanie Wojsk Radiotechnicznych w Wojskach Lotniczych.
Edward Malak
PZL-39. Wprowadzenie do problemu
Koncepcja czołgu lekkiego, podobnie jak lekkiego samolotu myśliwskiego – piszą F. Bianchi i E. Bonsignore – jest jedną z tych fascynujących, ale i złudnych idei, które dekada po dekadzie kuszą (zwodzą) zarówno konstruktorów, jak i użytkowników. W historii konstrukcji czołgów lekkich odnotowano już niezliczoną ilość ledwie przeciętnych rozwiązań, pokaźny procent kompletnych porażek lub całkowicie chybionych pod względem użytkowym, wymyślnych wynalazków. Przy tym liczba naprawdę udanych konstrukcji jest niewiarygodnie mała. Czy w wypadku myśliwców lekkich także? Jeśli to prawda, zapytajmy o „naprawdę udane konstrukcje” w klasie myśliwców podstawowych w stosunku do liczby ogólnie realizowanych projektów tego typu.
Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Rozmowa z Mariuszem Orzechowskim
Kontron – zaawansowana technologia w służbie Sił Zbrojnych RP
AirPower 2009
Offset – realna korzyść czy zbędne utrudnienie?
Festyn Lotniczy Mazury 2009
MiG-21UPG Bison
Poster: Mikojan MiG-21 UPG Bison
Komentarze