Wizyta dyrektora Dyrektoriatu Transportu Lotniczego Komisji Europejskiej
Na zaproszenie Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury, 8 lipca br. gościł w Warszawie dyrektor Dyrektoriatu Transportu Lotniczego w DG MOVE Komisji Europejskiej, Matthew Baldwin.
W spotkaniu, które odbyło się w Ministerstwie Infrastruktury, uczestniczyły osoby bezpośrednio zaangażowane w prace na rzecz polskiej Prezydencji w dziedzinie lotnictwa cywilnego: prezes ULC, przedstawiciele SP RP przy UE, Departamentu Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych oraz Departamentu Lotnictwa MI.
Przedyskutowano zagadnienia związane z polskim Przewodnictwem w Radzie UE, w szczególności tematy, które będą omawiane na forum Rady (tzw. pakiet lotniskowy), organizację szczytu lotniczego UE-Rosja. Omówiono także zaplanowaną na czas Prezydencji konferencję poświęconą Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES), a także kwestie stosunków zewnętrznych (całościowe umowy o transporcie lotniczym UE z Ukrainą, Mołdawią i Azerbejdżanem).
Druga część spotkania, która odbyła się poza siedzibą ministerstwa, miała na celu zapoznanie dyrektora M. Baldwina z działalnością Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze" oraz PLL LOT S.A.
Prezes PAŻP rozmawiał z dyrektorem M. Baldwinem na tematy związane z implementacją Single European Sky (SES) oraz przejściem technologicznego wymiaru SES, jakim jest program SESAR w fazę kolejną - rozmieszczenia. Poruszono także zagadnienia związane z obowiązkiem tworzenia planów skuteczności działania, wynikającym z rozporządzenia Komisji (UE) nr 691/2010 z dnia 29 lipca 2010 r. i budową polsko-litewskiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (Bałtycki FAB).
Dyrektor PPL poinformował przedstawiciela KE o gotowości zniesienia zakazu wnoszenia w bagażu podręcznym na pokład samolotów pasażerskich w portach lotniczych UE płynów, aerozoli i żeli (LAGs) od 2013 r., zgodnie z unijnymi rozporządzeniami. Omawiano także kwestie skanerów ciała na lotniskach i oczekiwania PPL odnośnie przygotowywanego w KE tzw. pakietu lotniskowego.
W PLL LOT każda ze stron kompleksowo omówiła relacje lotnicze z Federacją Rosyjską (zakaz przelotów nad Syberią, opłaty za przeloty trasą transsyberyjską, kwestię unijnych klauzul wyznaczenia, planowany Szczyt Lotniczy UE-Rosja). Rozmawiano także na temat możliwych modeli finansowania programu SESAR, a także o konsekwencjach włączenia lotnictwa do EU ETS.
Komentarze